Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende? Då kanske rollen som UX/UI-designer skulle passa dig. På programmet Digital Design & Strategy hårdtränas du under ett år i användarcentrerad design och lär dig skapa effektiv kommunikation för produkter och tjänster som når fram genom dagens digitala brus.
- Ansök senast
- 15 april
- Start
- 11 augusti
- Slut
- 29 maj 2026
- Plats
- Bobergsgatan 48, Stockholm
- Pris
- 169 000 kronor Finansiera med CSN
- Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms
Ladda ner arbetsprover
Fyll i din e-post för att ladda ner arbetsprover
Utbildningen är för dig som vill jobba inom det digitala, med ett fokus på UX- och UI design. Under året jobbar du med riktiga kunder i skarpa case, där du lär dig lösa verkliga utmaningar för kunden, och sedan pitcha dina förslag. Du lär dig om användarcentrerad design och olika innovationsprocesser, skapar strategier för marknadsföring och webboptimering och utforskar din roll i takt med den tekniska utvecklingen.
Under några av läsårets veckor arbetar du i grupp med studenter från skolans andra program i gemensamma större projekt, även då för riktiga kunder. Där får du möjlighet att utforska din roll i relation till andra yrkesroller.
Under året formas du för morgondagens arbetsmarknad. Efter din examen kan du söka dig till företag, organisationer, start-ups och byråer, i roller som exempelvis UX/UI designer eller digital strateg.
- Human-centered Design
- UX-Design
- UI-Design
- Digital Marknadsföring
- Innovation
- Lärande i Arbete (fem veckors praktikperiod)
- Samverkansprojekt med studenter från andra program på skolan
Efter genomförd utbildning utfärdas diplom samt examensbevis med delbetyg.
Behöver jag några förkunskaper?
För att vara behörig till utbildningen behöver du ha en gymnasieexamen eller motsvarande.
Skicka med
1. Slutbetyg från gymnasiet eller motsvarande (reell kompetens)
2. CV
3. Fullständigt arbetsprov enligt instruktioner
Vad kostar programmet?
Studieavgift
169 000 kronor
Utbildningen är momsbefriad.
Tillkommande kostnader
Studiematerial om ca 5 000 kronor inkl. moms
Digital design är som klistret mellan teknik och människan, och det finns många olika roller som digital designer, men de flesta grundar i att skapa efter användarbehov. Du kan till exempel jobba som UX designer, service designer, UI designer.
Som digital strateg arbetar du ofta med kvantitativ och kvalitativ data i kombination med marknadsföring och affärsutveckling för att anpassa kommunikationen till dagens digitala och globala verklighet. Rollerna här är också många; digital strateg, business designer, UX researcher är några exempel.
Detta program väver ihop dessa områden, för att ge dig de bästa verktygen och kunskaperna för att navigera det aktuella digital landskapet specifikt genom samarbetet mellan design och strategi.
Du är en problemlösare som tänker digitalt. Begrepp som digitalisering, UX och innovation triggar dig snarare än skrämmer dig. Och möjligtvis har du ett digitalt förflutet, kanske från tidigare jobb inom branschen på en marknadsavdelning, startup eller designbyrå. Eller så har du ingen tidigare erfarenhet alls. Men din nyfikenhet växer med ny kunskap – du vill bara lära dig mer och mer och mer. Ditt arbetsprov behandlas anonymt under första steget i ansökningsprocessen.
Vi ser AI som ett verktyg för att förstärka våra kompetenser inom kommunikation, kreativitet och innovation – alltid med människan i första rummet. På Berghs lär vi inte ut vad AI gör, utan hur du kan använda AI för att driva idéer framåt, lösa utmaningar och skapa bestående värde. Att arbeta med AI handlar om både möjligheter och ansvar och därför är det viktigt för oss är att fortsätta utforska utvecklingen inom AI. Läs mer om vår AI-policy: https://www.berghs.se/om-berghs/
Så ansöker du till Berghs heltidsprogram
Läs mer- 1.Ladda ner ditt arbetsprov
- 2.Paketera din ansökan
- 3.Skicka in
- 4.Din ansökan behandlas
- 5.Antagningsbesked
Frågor om programmet?
Inga frågor är dumma frågor! Välkommen att fråga oss i chatten här nedan eller sök ditt svar i vår FAQ.
Testimonials
Relaterade artiklar
Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt
Här berättar Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Skansen, om sitt jobb och Berghs intensivkurs Bygga varumärke i sociala medier.
Anton lärde sig hur små justeringar kan göra stor skillnad
Anton Peterson jobbar med kommunikation och digital marknadsföring på Danske Bank. I februari gick han Digital spridnings- och kanalstrategi.
Kursnyheter på Berghs!
Har du undrat vad det finns för nya spännande kurser på Berghs? Då kan vi glatt meddela att vårt utbud har fått tillökning.