Detailed Program: Aula
med Tomas Seo, Phorecast
Explaining what the latest AI news means for your tomorrow
med Tatiana Caldas-Löttiger, Founder & CEO of IWIB4AI Think-Tank
In this 10-minute talk, I will explore the importance of Cultural Intelligence (CQ) in the development and deployment of Artificial Intelligence (AI). As AI systems increasingly influence various aspects of our lives—from communication and decision-making to global business strategies—it's imperative that these systems are designed with an awareness of cultural diversity and sensitivity. I will discuss how integrating CQ into AI can prevent biases, enhance global applicability, and ensure that AI technologies resonate positively across different cultural contexts. Attendees will gain insights into how AI can be a force for inclusion rather than division, driving more equitable and culturally aware innovation.
Ling Koay, Chief Brand Officer, Oneflow
The rise of cyborg marketers: How B2B marketers can thrive with AI Ling Koay, Chief Brand Officer at Oneflow, discusses the impact of AI on the future of B2B marketing and how one should be prepared for the rapid changes in the profession. Are you using AI in your marketing today? If you’re not, you’re about to be replaced. Not by AI, but by marketers using AI. In this presentation, Ling will highlight: Real examples of how to use AI in marketing The results of adopting AI The skills marketers need to master in 2024 to thrive with AI. I have presented this talk at Resumes and Dagens Industris B2B Marketing Summit earlier this year and received good feedback. The ideas for the content are results from my research when writing a chapter for a book to be published by Stockholm Handelskammaren on the topic of Future of Work.
Elia Mörling, CEO, Svava,
In this talk, we'll explore the evolving role of AI in the workplace, moving beyond mere assistance to becoming an integral part of the team. As AI continues to advance, it is no longer confined to simple tasks but is now taking on roles that require collaboration, decision-making, and real-time problem-solving alongside human colleagues. We'll discuss how AI can be customized to align with organizational culture, act as domain experts, personal guides, and collaborative partners, ultimately transforming workforce dynamics and enhancing productivity. Discover how AI co-workers can help organizations not only streamline processes but also foster a culture of continuous improvement and innovation.
Ali Kamal Hassan, grundare till startup Formd
Fredrik Holmboe, ägare, Dualia
Jag har föreläst om AI i olika sammanhang i ett par år nu, och den föreläsning som uppskattas absolut mest är den där jag visar några use case där bland annat utgår från ett par vetenskaplig studier till en informativ video som går igenom innehållet på ett snabbt och enkelt sätt. Budskapet är att det går att kombinera två-tre AI verktyg för att få bra resultat, och att det viktigaste är att prova sig fram vilket är möjligt då många verktyg idag erbjuder gratisversioner.
Philip Trippenbach, Narva
Lisa Minogue, Creative Director Identity Works
We are currently developing our own brand building assistants and this is a short introduction of them and how we are working together to boost our creative process.
Anna Kleinwichs Magnusson, Byrågruppen
Vem som helst kan skriva med AI, men få lyckas skapa texter som är riktigt bra. Anna delar 10 tips för dig som vill bli bättre på att generera texter som både lirar med tonläget och når fram till målgruppen.
Karl Kardemark, AI Lead Stockholm, Sogeti, Joakim Nordling, Data Scientist, Sogeti
AI offers environmental solutions but also consumes large amounts of energy and water. It's a delicate balancing act to harness AI's potential while addressing its high resource consumption.
Mikaela Aare, grundare Rebel Wonderland
Glöm det du tror dig veta om branding och lär dig hur AI kan ta ditt varumärke till nästa nivå. I den här sessionen visar jag hur entreprenörer, grundare och frilansare kan använda AI för att skapa personliga varumärken som verkligen står ut i mängden. Var beredd att tänka som en rebell och lär dig använda AI för att inte bara överleva, utan dominera marknaden.
Anders Melbratt, Principal, ÖGA TANKE HAND
I will share how I built an RC car, put some AI in it and let it drive down the street by itself
Hanna Vissgården, All Ears
Katarina Strömberg, Get on stage
En föreläsning om AI, människan och vår kommunikation. AI-verktyg blir allt mer multimodala och utvecklingen går framåt framför allt när det gäller röststyrning. När AI-assistenter blir allt vanligare i vår omgivning, kommer vårt sätt att prata att förändras? Hur kommer vi att förhålla oss till våra AI-assistenter när de blir allt mer mänskliga. Open AI:s nya funktioner för röststyrning i Chat GPT (ännu ej utrullade) har till exempel möjlighet att känna av användarens sinnesstämning och kommer att kunna föra konversationer i realtid, utan den fördröjning som finns i dag, med möjlighet för oss att avbryta och falla in i AI:ns samtal. Hur påverkar det här vårt sätt att kommunicera med människor? En föreläsning med många exempel, som handlar om både människa och maskin och vårt samspel.
Emelie Fågelstedt, digital strategist
Those who master generative AI today have a significant advantage in almost every industry. According to Boston Consulting Group, generative AI can make us up to 40% more efficient compared to those who don't use the technology. But what will we do with all this newly freed time? Will we simply work more, or can we focus on more meaningful work tasks - or even enjoy more leisure and time for hobbies?
We are heading towards a future where AI tools become an integrated part of the services we use daily, fundamentally changing the nature of work. At the same time, open data from public actors is enabling the development of AI-driven services that revolutionize matching, career guidance, and lifelong learning. The pandemic showed how quickly the job market can change - we all saw the sudden shift to remote work. Now we are facing the next wave of flexibility, driven by AI. Is AI really a threat to our jobs, or the key to a more sustainable working life with humans at the center?
Alexander Adolfsson, Cofounder - Growhouse
Namn: När marknadsföring kollapsar: AI skapar den nya eran av autentisk kommunikation
Beskrivning: Historiskt sett har marknadsföringen under kapitalismen lärt dig att konsumera för att dämpa känslan av otillräcklighet – men målet har alltid varit att skapa beroende. Idag står vi inför en SUPERNOVA i marknadsföringen: en explosiv expansion som är dömd att implodera. När internetanvändare inte var redo att betala online, omfamnade techbolagen annonsmodellen, anställde psykologer och optimerade plattformar för att maximera beroendet och sälja din uppmärksamhet till högstbjudande.
Nu har vi nått en brytpunkt. Konsumenter och företag är redo att betala för verkligt värde online, och människor söker sig naturligt till algoritmer som faktiskt tjänar användarens intresse som blir ett filter mellan dig och omvärlden. Företag står inför att förlora en förmögenhet i processen, och många marknadsförare riskerar att bli av med sina jobb. Men med detta skifte öppnar sig också en ny riktning: autentisk kommunikation!
John Guthed, grundare, Avail STHLM
Så kan du använda kundens data och AI för att hitta vad konsumenten går igång på, är irriterad på eller inte bryr sig om.
Lectures Room 4
Deeped Strandh
Henrik Engdahl , Kive
Vad kan AI producera redan idag? Svar: mer än du tror. Vad händer härnäst och vart är vi på väg? Hur behöver kommunikationsstrategier förändras? Hur börjar man? Med exempel!
Tina Ödmann & Christina Bjerkander
An Ideal Customer Persona is your brand’s secret weapon. It’s how you cut through the noise, speaking directly to those who matter. It’s not just strategy—it’s the foundation of loyalty, relevance, and growth. Know them, win them, keep them. We will show you how to build a synthetic Ideal Customer Persona by training a custom GPT.
Mattias Ask, CEO, Squidler.io
Tankar, insikter och erfarenheter från skapandet at Squidler.io.
Erik Toscano, , Creative Prompt Engineer, Naughty Society
I presentationen utforskar vi hur AI omformar det kreativa landskapet inom bildproduktion, genom att fungera som ett kraftfullt verktyg som både ökar flexiblitet, effektivitet och kreativitet. Vi jämför den generativa produktionen med den traditionella och visar på att AI inte ersätter utan snarare möjligör till mer kreativitet. Att AI ger varumärken möjligheten att experimentera med ett arbetsätt där idéer får driva. Ett arbetsätt som möjliggör utforskandet av bilder, stilar men även nya kreatörer. Vi tar också upp etiska överväganden och betonar vikten av mänsklig översyn för att bevara originalitet och äkthet. Vi presenterar generativ AI som en kreativ partner som möjliggör en process som är mer dynamisk, innovativ och som kan ta en bildproduktion hela från idé till slutprodukt.
Rebecka Prentell, projektledare, Futurion
Is the workforce prepared for the next level of surveillance? Part based on this article by Ann-Therese Enarsson: https://www.arbetsvarlden.se/debatt/facket-maste-kalibrera-ai-autopiloten/
Jesper Odelius
Vad händer när all teknik du känner till – inklusive din supersnabba AI – över en natt blir föråldrad, och din konkurrent gör blixtsnabba beräkningar som fortsätter att ta dig år? Jesper utforskar hur kvantdatorer och AI korsbefruktar varandra och skapar en ny värld där ”kvantvarumärken” tar ledningen. Är DU redo?
Annalena Nordin, varumärkes- och designjurist, Zacco
Vad behöver man tänka på i sitt skapande genom prompting och vad kan man sedan få ensamrätt till?
Gina Ordonez Pari, Maisa Korho, Gera Labs
Vi ger en kort överblick av hur olika AI-baserade redskap kan användas för sales & marketing strategier som gynnar bolagens långsiktiga tillväxtresa.
Nicklas Wilken, Business Developer, Insource
Nicklas belyser ett arbetssätt för att kartlägga möjligheter till att implementera AI i din organisation.
Chat
Workshop 1 - Klassrum 10
Anders Larsson, Anders&Mia,
Angelika Strandberg
Känner du att din arbetsdag är alltmer fragmenterad, att din tid går åt till att beta av inkorgen, läsa och kommentera ändlösa diskussionstrådar på digitala forum, sitta i långa och oengagerade möten och aldrig ha tid att gå på djupet med en uppgift? På hur workshopen kommer vi utforska hur generativ AI kan kombineras med metoder för Deep Work och Slow Productivity med syfte att prioritera långsiktig kvalitet framför kortsiktig kvantitet. Syftet är att återupptäcka glädjen i ditt kreativa arbete.
Jonas Bäckelin, utskottet för datadriven utbildning hos Swedish JobTech
Upplägget är att vi kommer arbeta i en gemensam Miro-board (sist var det svårt att visa en presentation på den skärmen som fanns, så nu tänker jag dela materialet via en delad whiteboard) och processen bygger på rundabordssamtal med en ordförande och sekreterare (=sekreteraren sitter kvar och sammanfattar, de kan i slutet ta en bild på postitlapparna och ladda upp i Miro eller skicka tiill mig). Jag kommer föreslå ämnen, men som i EdCamp/unconference-modellen blir det en grid där alla kan föreslå ämnen och vi röstar fram ett antal teman beroende på hur stor gruppen är. Varje runda kommer vara ca 10 min.
13:10 Inledning
[5 min förflyttning och presentation i grupperna]
13:25 Första rundan
[5 min förflyttning och presentation i grupperna]
13:40 Andra rundan
13:50 Avslutning.
Jag kommer även baka in introduktion till EU-kommissionens initiativ DigiEduHack (Obs! Min utmaning inkluderar nu VET students och University students- Sprid gärna!). Dessutom kommer jag be om samtycke att resultaten presenteras i min masteruppsats och låta deltagarna reflektera hur Creative Commons licencer kan bidra till öppna data kopplat till Standard för svensk yrkesklassificering (SSYK).
Dan Lindgren, Strateg och förändringsledare på We Were There
Redan i år har generativ AI börjat ändra hur människor (privat och professionellt) upptäcker, utvärderar och väljer varumärken, tjänster och produkter. Oavsett var i kundresan människor befinner sig och oavsett om det är emotionellt eller rationellt så kommer AI snart ha stor påverkan. Samtidigt börjar allt fler företag att använda sig av AI för att skapa/optimera sin marknadsföring och sitt sälj. Vad händer när AI lägger sig som ett filter mellan företag och sina köpare? Vad behöver man göra för att bli rekommenderad av AI? Vad händer när både kostnaden för att skapa och tilliten för det som är skapats blir extremt låg? Hur bygger man varumärken i en sådan värld? Tror ingen har facit, men vi kan försöka måla upp ett scenario och försöka resonera kring vad vi kan börja göra redan idag. |
Christoffer Levak, Senior Manager Commercial Capabilities, Coca-Cola Europacific Partners & Nima Shams, HR-strateg, Sveriges Radio
Workshop på att bygga en egen assistent/kollega
Magnus Wretblad & Marco Carlson, Multiply
Multiply is an AI platform for marketers and creatives. In this interactive presentation, we will take you on an AI safari and look at how we are using AI today, examples of what AI can do, understanding how AI works, and how Multiply works.
Workshop Room 3
Amir Elion, CEO of Think Big Leaders, innovation and AI advisor.
In this workshop we will take people through the process of moving from idea to prototype to working product with no-code Generative AI tools
Simon Färninger & Johan Baettig, Brand Parent
Denna workshop är för marknadschefer som vill förstå och utforska AI:s potential bortom de färdiga verktyg som finns idag. Vi kommer att fokusera på hur AI kan användas för att utveckla unika lösningar anpassade till företagets specifika behov, utan att låta sig begränsas av vad som redan är skapat. Målet är att uppmuntra marknadschefer att tänka stort och våga utmana sina byråer med nya AI-driven innovation.
Jonas Lidman
Joakim Thulin, Head of Insight, Berghs SOC
Fabian von Tiedemann, Digitalist.
Hur vi har landat i en privat AI HUB med stöd för privata modeller och säker hantering av företagets data. Den här programpunkten kommer inte visa en massa coola nya saker, utan fokusera på hur vi har gjort för att få ut så mycket av AI utan att riskera vår eller våra kunders data. Och hur vi kan jobba med den värdefulla och känsliga datan vi har. Hur vi har fått alla i organisationen att bli bra på att använda AI som kollega. Även late adopters. Vi har varit oroliga för hur AI kommer påverka arbetsmarknaden och vill gärna dela med oss så att Sverige inte halkar efter.