20 Berghsstudenter auktionerar ut 200 timmars arbete i Musikhjälpen
Studenter från Berghs heltidsprogram Digital Design & Strategy auktionerar ut 200 timmars arbete och digital kompetens till förmån för att hjälpa barn på flykt från krig till en tryggare barndom. Imorse var de på plats i Musikhjälpens bur i Göteborg för att skapa engagemang kring insatsen.
De senaste 10 åren har Berghs studenter haft en officiell bössa och gjort ett antal olika insatser till förmån för Musikhjälpen. I år är det studenter från programmet Digital Design & Strategy som vill bidra genom att hjälpa företag med digital kompetens.
Idag finns det ett stort behov hos företag att få stöd med digital kommunikation och studenter från Berghs är eftertraktade för att ge den form av kompetens. Berghs jobbar med "action-based learning" och studenterna har en rad användbara verktyg, metoder och tankesätt för att hjälpa högstbjudande företag att utveckla sin kommunikation och design i deras digitala kanaler.
Beroende på vad högstbjudande aktör behöver hjälp med så skräddarsys dessa 200 timmars arbete utefter behov och genomförs under våren 2023. Studenterna hoppas kunna hjälpa till med ämnen inom UX-design, UI-design, digital marknadsföring, UX-research, search engine optimization (SEO) och konverteringsoptimering.
– Att hjälpa de miljoner barn som idag är på flykt känns oerhört viktigt, speciellt i tider som dessa när kriget i Ukraina tvingat två tredjedelar av landets barn på flykt, säger David Paripovic, Digital Design & Strategy-student på Berghs School of Communication.
Auktionen pågår den 7-18 december och intäkterna doneras oavkortat till Radiohjälpen. Årets tema i musikhjälpen är “En tryggare barndom på flykt från krig”. Just nu är 42 miljoner barn på flykt undan krig och konflikter. Pengarna som doneras går till att öka tryggheten och förbättra tillvaron för barn och unga under 18 år som lever i pågående flyktsituationer runtom i världen.
– Det känns som en otrolig möjlighet att få använda de kunskaper vi får på Berghs för att hjälpa ett företag med deras digitala utmaningar och samtidigt bidra till en bättre värld, säger Mikaela Matatko, Digital Design & Strategy-student på Berghs School of Communication.
Klassens auktion kommer att ligga uppe på Traderas hemsida mellan den 7–18 december. Länk till auktionen: https://www.tradera.com/item/280403/573529785/berghs-studenter-auktionerar-ut-200- timmars-kommunikationsarbete
Kontakt för frågor angående auktionen:
David.paripovic@student.berghs.se, tel 073 755 11 00
Mikaela.matatko@student.berghs.se, tel 076 184 08 37
Relaterade artiklar
Berghs PR-studenter till Musikhjälpens bur
Årets tema i Musikhjälpen är ”För en värld utan barnarbete”.
Berghs Digital Design & Strategy-studenter i samarbete med Cancerfonden Rosa Bandet och Beckmans designhögskola
Idag lanseras Cancerfondens Rosa Bandet-kampanj i Sverige.
Programansvarig Paula om de nya satsningarna för heltidsprogrammet Digital Design & Strategy
Är du intresserad av en framtid inom UX- och UI-design?