+250 personer deltog under vår första AI Unconference!
Berghs har valt att ha en nyfiken approach kring AI och önskar bjuda in till olika utforskande samtal. Därför bjöd vi den 4 april in till vår första AI Unconference och mer än 250 personer deltog i över 30 seminarier, samtal och workshops.
Variationen i ämnen sträckte sig från The Road to Superintelligence, How I build a second brain, Promt engineering, AI är vår nya kollega – och chef, samt Breathing life into AI: Designing Personality. Totalt deltog över 250 personer från olika branscher med talare från bland annat Venture Studio, H&M Group, Familjen, Rädda Barnen, Deloitte, Howspace, Colearn, Beckmans Designhögskola och Svenska Tecknare.
– Syftet med vår Unconference var att låta Berghs vara platsen för viktiga samtal och samtidigt hjälpa oss att förstå vilka behov det finns att lära sig mer om nya möjligheter och risker med AI. Responsen vi fick var att det krävs många perspektiv samtidigt, och att det skapar en chans för fler att vara kreativa, säger Patrik Hambraeus, Learning Developer på Berghs.
På plats under evenemanget var bland andra Sara Lejon, som jobbar som projektledare för gamingavdelningen på Rädda Barnen. Vi ställde några frågor kring hennes upplevelser under dagen.
Hej Sara! Kul att du var med på vår allra första AI Unconference på Berghs! Berätta lite om frågeställningen/påståendet som du kommer hit med idag.
– Rädda Barnen utvecklar en AI-lösning för att på gamingplattformar fånga upp barn och unga som kan vara i behov av stöd, och sedan erbjuda det stöd som passar. De beteenden som vi skulle reagera på i den fysiska världen och som skulle få oss att tro att ett barn kan vara i behov av stöd är indikatorer, eller datapunkter, som också går att upptäcka online. Det kan t.ex. vara att man spelar på dagtid när man borde vara i skolan, att man är utåtagerande mot andra, att man slutar tacka ja till spelinviter och liknande.
Vad är din främsta lärdom från samtal med andra under evenemanget?
– Att det finns så otroligt många olika användningsområden för AI och att utmaningarna och möjligheterna är näst intill oändliga. Det visste jag ju redan men det var nyttigt att bli påmind om att man kan titta på det från så många olika vinklar.
Hur gillar du formatet Unconference?
– Spännande! Otroligt kul att få ”speeddejta” andra som också tittar på AI, fast ur helt andra perspektiv. Det är absolut några stycken jag kommer att höra av mig till nu efter konferensen för att prata vidare.
Om du fick lämna efter dig en lärdom från dina samtal/workshops under evenemanget, vad skulle det vara?
– Att vi på Rädda Barnen gör detta som öppen innovation och med en collective impact-approach. Det betyder att alla som tror att de kan bidra till att lösa problemet har en plats vid bordet. Bara hör av er om ni vill hjälpa till att rädda världen!
Relaterade artiklar
Sommarens intensivkurser
Denna sommar erbjuder vi 11 kurser den 14-16 juni.
Kursen Digital B2B-marknadsföring – för dig som behöver en helhetsbild
Vill du kunna sätta en strategi, identifiera lämpliga kunder och utveckla innehåll för hela köpresan? Pontus Staunstrup berättar om sin kurs.
Sofia fick direkt användning av Berghs intensivkurs
Sofia Ceder gick kursen Marknadsföring på LinkedIn i början av 2023. Här berättar hon om sitt jobb och hur de nya kunskaperna har kommit till nytta.