Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
3 strategier från förr som fortfarande spökar
Historiskt sett finns en hel drös mossiga gamla marknadsföringsstrategier som bygger på att fuska sig kring systemet, eller att inte göra "jobbet" på riktigt. Här har vi listat tre strategier som vi hoppas håller på att dö ut, men tyvärr fortfarande spökar i våra flöden ibland.
1. Köpa sig engagemang: fullänkar & spökföljare
2. Pinkwashing
De flesta känner till begreppet Greenwashing idag - när företag försöker framstå miljömedvetna och gröna trots att de i själva verket inte gör några speciella insatser eller arbete kring hållbarhet. Pinkwashing är ett samlingsuttryck för ett likande beteende, men handlar istället om att ta parti för HBTQ++ communityn. Ofta görs detta i samband med Pride, när varumärken hissar regnbågsflaggan eller byter ut sin logotyp för att vinna några enkla poäng. Om ni som företag inte har en policy för inkludering 365 dagar om året, eller bidrar till arbetet på annat sätt, så är det dags att tänka om. Börja istället jobba på ett mer aktivt sätt jobbar för ett inkluderande samhälle framför att att skapa kampanjer med Pride som täckmantel.
3. Den som syns mest, hörs mest! Eller?
I den gamla skolans marknadsföringsstrategi var val av kanal inte med i bedömningen för hur en kampanj tas ut så effektivt som möjligt. Då togs en reklamkampanj eller en idé fram och skulle sedan basuneras ut i varumärkets alla kanaler, utan variation i tonalitet eller uttag. Om den här uråldriga icke-strategin fortfarande används? Tyvärr, ja. Som tur är ser vi lika ofta smarta kampanjer där både målgruppsanalys och kanalval fått gå först.
Relaterade artiklar
Vinterns intensivkurser
Berghs intensivkurser är den perfekta lösningen för dig som vill lära dig mer under 1-3 intensiva dagar.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.
7 tips till dig som funderar på att byta jobb!
Har du tröttnat på din nuvarande jobbsituation och drömmer om något annat?