3 tips för starkare kriskommunikation

Dags att bli proaktiv! När en kris bryter ut är det ont om tid och lätt att ta fel beslut. Lär dig att fokusera på rätt saker och bibehålla förtroendet genom stormen. Helena Söderblom delar här med sig av några tips.
Helena Söderblom är Teamchef och specialist inom kriskommunikation på 4C Strategies, samt författare. Hon har skrivit fyra fack- och skönlitterära böcker på temat prepping och är kursansvarig för två kurser i kriskommunikation på Berghs.
Helenas 3 tips för starkare extern kommunikation i kris:
1. Du kan alltid säga något
Allt kan inte delas offentligt – men det betyder inte att allt är hemligt. Vissa uppgifter kan inte kommuniceras, exempelvis på grund av sekretess, integritet eller trovärdighetsskäl. Men att vägra svara skapar misstankar. Säg istället:
"Jag kan inte gå in på detaljer av sekretesskäl."
Följ upp med något relevant:
"Det jag kan säga är att vår rutin i sådana situationer är att göra en polisanmälan och pausa verksamheten …"
Om du inte kan ge detaljer, beskriv processen. Undvik också den slitna frasen "Jag är förhindrad att kommentera enskilda fall." Den uppfattas ofta som en omskrivning av "no comment", vilket inte gör några underverk för förtroendet.
2. Var övertygad
Tro på verksamheten – ha en tydlig berättelse och var ödmjuk. Om du inte kan försvara verksamheten, ska du inte heller representera den. Som talesperson för en kritiserad kommun, organisation eller idrottsklubb måste du själv tro på det du företräder. Kan du inte förklara vad som hänt och hur ni förhindrar att det sker igen, kommer ingen annan att tycka att verksamheten är värd att försvara.
Hämta kraft i människorna bakom verksamheten – de som går till jobbet varje dag för att göra skillnad och som nu är förkrossade över det som hänt. Eller lyft fram ett större värde, som verksamhetens betydelse för demokrati, trygghet eller rättssäkerhet. Hitta det som är värt att kämpa för och leverera budskapet med ödmjukhet.
3. Var aldrig spontan i kris
Förberedelse är nyckeln – i intervjun ska du fokusera på hur du förmedlar budskapet, inte vad du ska säga. Oavsett om du är duktig på att leverera i stunden eller inte, kommer det garanterat att bli bättre om du tänker igenom vad du ska säga och övar innan. Annars är risken att du tvekar, söker efter ord och först i efterhand inser vad du borde ha sagt.
Jag blev en gång intervjuad av en kvällstidning som skulle publicera ljudupptagningen. Kort därefter ringde reportern och sa att ljudet blivit dåligt, och vi behövde göra om intervjun. Omtaget blev min bästa intervju någonsin. Då hade budskapen satt sig, och jag kunde leverera dem med skärpa och precision.
Har du förberett vad du ska säga, kan du vara närvarande i stunden och fokusera på att få fram ditt budskap? Är det en videointervju? Glöm inte att även öva på kroppsspråket!
Vill du lära dig mer?
Välj mellan intensivkursen Praktisk kriskommunikation (3 dagar i rad i våra lokaler) eller distanskursen Kriskommunikation (8 veckor).
Fotograf: Jens Söderblom
Relaterade artiklar
Berghs distanskurs gjorde Karoline bättre på kriskommunikation
Karoline Malitzki, Pressansvarig på UR berättar om utbildningen i kriskommunikation.
Så får du kollegorna att få upp ögonen för internkommunikation
Internkommunikation gör skillnad – men hur får vi fler att förstå det? Här är Jenny Forss tips.
Kursnyheter på Berghs!
Har du undrat vad det finns för nya spännande kurser på Berghs? Då kan vi glatt meddela att vårt utbud har fått tillökning.