5 tips för att lyckas med marknadsföring på TikTok

TikTok har idag mer än 1 miljard dagliga användare. Det är den första plattformen som fått Meta, som tidigare varit ohotade på sociala medier-tronen, att svettas. TikTok har snabbt blivit ett måste i mediemixen. Men vad krävs för att lyckas som företag/organisation på plattformen? Johannes Stålnacke Nero, kursansvarig för Marknadsföring på TikTok delar här med sig av några tips.

Johannes Stålnacke Nero är Creative Lead & Team Manager Studios på sociala medier-byrån Ingager. Han är också kursansvarig för Berghs intensivkurs Marknadsföring på TikTok.
Här är Johannes 5 tips för att lyckas med marknadsföring på TikTok
1. En bra hook har flera krokar
Att vi behöver kroka tittaren under de första 2 sekunderna är rätt självklart. Annars kommer de ju att scrolla vidare. Men det man ofta glömmer är att vi kan använda flera krokar samtidigt. Vi kan säga en sak med ljudet, en sak i grafiken och en sak med det visuella. Genom att stapla tre krokar på varandra ökar vi chansen att tittaren stannar kvar på just vårt klipp.
2. Utgå från att ingen bryr sig när du tar fram idéer
Blir det verkligen så bra om vi publicerar en video där vi låter vår VD babbla in i kameran i 5 minuter om vår nya satsning? Svaret är såklart nej. Hen kommer att bli bortswipad direkt. Användarna på TikTok förväntar sig kvalitet. Algoritmen är fenomenal på att servera skräddarsytt innehåll. Ska vi som företag/organisation konkurrera på plattformen måste vi tänka som en kreatör. Utgå från att ingen bryr sig. Genom att göra detta hittar du den intressanta vinkeln på budskapet du vill förmedla.
3. TikTok är sound on – utnyttja det
93% av tiden på TikTok är ljudet på. Det står i bjärt kontrast med Instagram/Facebook där majoriteten tittar utan ljud. Om du jobbat med sociala medier några år har du förmodligen blivit riktigt bra på att skapa innehåll som fungerar utan ljud. Du har textat klippen och blivit expert på att skapa grafik. Nu är plötsligt ljudet viktigt igen. Det är en omställning. För att lyckas på TikTok är ljudet A och O. Allting som i ett klipp på Instagram/Facebook sägs i grafik ska sägas som voice over eller att en person pratar in i kameran på TikTok.
4. Kan du Metas plattformar kan du grunderna i TikTok
När TikTok skulle etablera sig som en annonsplattform hade de en tydlig strategi: det ska vara så enkelt som möjligt för byråer/företag som är vana att annonsera på Meta att annonsera på TikTok. Det betyder att om du kan Metas Ads Manager så kan du TikToks.
5. Gör INTE videos över 1 minut som är liggande, trots att TikTok vill det
Det här tipset kanske jag får äta upp i framtiden, men ingen minns en fegis. TikTok försöker just nu konkurrera med YouTube och försöker därför få användarna att posta längre videos (minst 1 minut) som dessutom ska vara horisontella. Jag tror inte att detta kommer fungera. Man öppnar TikTok för att se korta och stående klipp. Vill man ha långa och liggande klipp går man till YouTube. Meta försökte sig på något liknande och misslyckades för några år sedan. Min profetia är att TikTok också kommer att misslyckas. Så strunta i vad TikTok säger och gör snabba, korta och stående klipp.
Relaterade artiklar
Marknadsföringskursen hjälpte Elina in i branschen
Elina Edlund gick distanskursen Marknadsföring Start på Berghs i höstas. Nu ansvarar hon för content- och sociala medier för en restaurang.
Per fick ökad förståelse för hela kundresan
Per Norell har arbetat inom retail i många år. I höstas gick han kursen Digital försäljning med fokus på e-handel för att täppa till kunskapshålen.
Det viktigaste jobbet du kan ha
Kursansvariga Jesper Odelius delar sin syn på reklamens avtryck i samhället – och förklarar varför han vill utbilda tänkare, inte knapptryckare.