5 tips för att skapa ett riktigt bra evenemang
Ett väl genomfört event kan stärka varumärket på lång sikt samt öka försäljningen här och nu. Tommy Brotte är kursansvarig för Event och möteskommunikation på Berghs och driver företaget Interaktiva Möten. Här ger han 5 tips på hur du skapar ett riktigt bra evenemang.
Tommy Brotte har mer än 25 års erfarenhet av evenemang och konferenser. Han driver företaget Interaktiva Möten och är sedan många år ansvarig för kursen Event och möteskommunikation på Berghs.
– Jag kan vittna om att det går utmärkt att producera roliga, engagerande och effektiva hybridevenemang. Däremot är det alldeles för många som gravt underskattar utmaningarna med att göra evenemang som på riktigt skapar värde för alla, oavsett om de deltar fysiskt på plats eller på distans.
Här är Tommys 5 tips för att skapa ett riktigt bra evenemang:
1. Definiera din målgrupp
Vilka vänder sig evenemanget till? Och kom ihåg att ”Alla”, inte är en målgrupp.
2. Bestäm syfte och mål
Sätt tydliga och mätbara mål. Vad vill du att deltagarna ska tycka, tänka, känna och göra annorlunda efter evenemanget? Låt detta sedan styra alla val som du kommer att ställas för under hela processen. Allt från budget till val av lokal eller innehåll.
3. Dramaturgi
Använd etablerade kunskaper om dramaturgi. Bygg ditt evenemang som en film eller en konsert. Börja direkt med något som bygger mycket energi. Det kan vara en mäktig film eller en engagerande historia. Sänk energi och kanske tempo i mitten av evenemanget och avsluta med en riktig energitopp. Det kan vara ett brandtal, det kan vara en kort inspirationsföreläsning, det kan vara allsång med Caroline af Ugglas. Det är inte ett panelsamtal.
4. Sortera ditt innehåll i ordningen Varför, vad och hur
Adressera först varför det är så viktigt att ni träffas idag. Vad vill ni åstadkomma och varför är det så viktigt. Oavsett om du ska sälja en produkt eller försöka få med medarbetare på en förändring så behöver ni lägga mycket fokus på varför det är så viktigt. Det är ingen idé att prata om hur bra något är om man inte först förstått varför den eller det behövs. Prata sedan om produkten, strategin eller vad det nu må vara. Först därefter är det dags att adressera hur ni kommer dit.
5. Involvera deltagarna
Se till att ha mycket interaktion av olika slag. Den kan vara både digital och fysisk interaktion eller en kombination. Involvering bör ske minst var femtonde minut. Och tänk på dem just som deltagare, när någon i arrangörsgruppen börjar prata om ”publiken” är ni illa ute.
Boka ett event på Berghs
Vi har ett hus fullt av möjligheter i vackra lokaler mitt i Norra Djurgårdsstaden.
Läs merRelaterade artiklar
Vad gör en Urban Designer?
Vad gör egentligen en Urban Designer? Vem kan bli Urban Designer och hur blir man det? Vi guidar dig kring det du behöver veta om yrkesrollen.
"Kursen Event och möteskommunikation har stärkt mina kunskaper inför framtida uppdrag"
Jasmine Diring berättar om lärdomarna från kursen Event och möteskommunikation som hon gick på Berghs under våren.
Kursen Motion Graphics gav Jonas verktyg och mod
Jonas Daniels, Art Director på TV4 berättar om kursen Motion Graphics och hur han har fått användning av sina nya kunskaper.