5 tips om hur du bibehåller en plats attraktionsförmåga
Grattis Barcelona, Göteborg och New York! Det är tre exempel på städer som långsiktigt har lyckats skapa attraktiva platser, bygga lojalitet hos invånare och näringsliv, samt intresse att besöka och investera i området. Så hur skapar du en attraktiv plats och framför allt – hur lyckas man behålla attraktiviteten? Michael Persson Gripkow, kursansvarig för Place Branding på Berghs delar här med sig av några tips.
1. Gör din analysläxa och låt den ta tid
Skapa en fullständig bild av ditt utgångsläge. En plats har alltid en historia och ett nuläge. Inga platsvarumärken kan byggas utan tillgång till denna kunskap.
2. Glöm aldrig målgruppen
Utgå från deras drivkrafter för att bygga platsens attraktion. Kunskapen finns hos invånare, näringsliv och intressenter. Utifrån dessa insikter bygger man sedan sitt platsvarumärke som blir riktningen framåt. Den inkluderar bland annat vision, position, strategiska fördelar och löfte.
3. Definiera fokusområden
En platsvarumärkesstrategi skapar massor av kreativitet och aktiviteter för att skapa den attraktiva platsen lär bli många. Vad är viktigast att få gjort för att lyckas?
4. Samarbeta – Du kommer aldrig att lyckas på egen hand
Kommuner, affärscentrum eller regioner behöver samla sina intressenter, näringsliv och invånare för att bygga mot en, för målgruppen, mer attraktiv plats. Det är så Barcelona gått från smutsig industristad till en av Europas mest spännande storstäder, Göteborg från ett ”miljömässigt katastrofområde” (enligt fd. miljöminister Birgitta Dahl) till världens mest hållbara destination och till sist New York som gått från USA:s mest kriminella stad till att bli en trygg stad som attraherar besökare, näringsliv och skapar lojalitet hos dess invånare.
5. Visa framsteg och framgång
Det skapar förtroende för ditt arbete. Visa kontinuerlig utveckling. Man behöver inte vara en storstad för att lyckas, Place Branding funkar också för den lilla platsen: ett friluftsområde, ett affärscentrum eller ett nytt bostadsområde.
Bonustips
Ha kul! Skapa glädje och entusiasm i ditt team genom delegerat ansvar. Glöm inte att fira era framgångar!
- Det behövs en ökad samverkan och flexibilitet för att göra en plats attraktiv och skapa livskvalitet. För att möta nya behov har Berghs lanserat Urban Design & Planning, ett utbildningsområde med fokus på hållbara städer. Läs mer om kursen Place Branding.
Relaterade artiklar
"Det var en lycklig slump att jag hittade kursen Place Branding på Berghs"
Annika Åberg är nyanställd som friluftstrateg på Norrköpings kommun. 2021 påbörjade hon en karriärväxling. Här berättar hon om denna resa.
Berghs experter delar misstag och lärdomar
Ibland blir saker inte riktigt som det var tänkt. Här berättar Berghs kursansvariga om tabbar de har råkat göra på jobbet och vad de lärde sig.
Kursen Place Branding passade Camilla perfekt
“Jag kunde applicera det vi gick igenom på kursen på vårt eget arbete i samma stund som jag lämnade Berghs lokaler” säger Camilla Lindgren, som hörde talas om kursen Place Branding när hennes arbetsgivare var uppdragsgivare för ett examensarbete på Berghs.