Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

7 trender från SXSW 2021

Berghs har under veckan som gått följt SXSW (South by Southwest) online och utforskat det enorma utbudet som finns av paneler, intervjuer, keynotes och trendspaningar inom ämnen som tech, musik, konst och mode. Precis som under en vanlig festivalvecka i Austin har valmöjligheterna varit enorma, men möjligheterna att hoppa mellan samtal och inspelade event har ökat.

Att vi har ett exceptionellt år bakom oss, där förra årets SXSW fick ställas in med kort varsel, har fått stor betydelse även för årets festivalinnehåll. Ett tydligt exempel på det är när Amy Webb från The Future Today Institute presenterade institutets 14:e årliga tech trend report där det i år inte gick att utgå från enbart en rapport, som tidigare år. Istället har det sammanställts hela tolv separata rapporter med trender grupperade efter olika ämnen. Detta kanske säger något om hur mycket framtidsspanarna fått jobba med att samla in signaler under året och kurera sitt innehåll för att anpassas till årets SXSW.

Här har vi sammanfattat några av årets trender som vi snappat upp:

1. Metaverse

Intresset för att skapande av en ännu mer realistisk och tvärdimensionell fysisk närvaro i digitala rum med nya sociala möten, ett så kallat metaverse, har exploderat. När vi gått från att ses fysiskt till att flytta in i digitala rum för att interagera med varandra har möjligheterna för vad vi kan göra där accelererat.

2. Empati i ledarskap och kommunikation

Melinda Gates talade om vikten av empati och förståelse för andra människors verklighet, vilket nu är viktigare än någonsin med de prövningar vi står inför. Procter & Gambles Chief Brand Officer Marc Pritchard menar att företag kan dra nytta av att jobba kreativt för att skapa empati och på så sätt hitta nya vägar för att exempelvis arbeta mot rasism. 

3. Empati i artificiell intelligens

När vi tänker på AI är det allt som oftast automation, effektivitet och maskiner vi tänker på. Men tänk om teknologi kunde förstå människor på samma sätt som vi förstår varandra. Dr. Rana el Kaliouby pratade om att vi lever i en empatikris på grund av tekniken och få tänker på hur AI kan påverka och utveckla mänskliga kontakter och umgänget vi nu allt mer flyttar in i en digital värld. Så mycket som 90% av vår kommunikation är icke-verbal och mycket av de signaler vi sänder ut i sociala sammanhang går förlorade i digitala världar och forum. 

4. Assistive reality

Vi har gått från virtuell och augmented reality till att prata om assistive reality, teknik som hjälper dig att ta dig igenom den fysiska världen. Ett vardagligt exempel är en navigator i bilen men i ett framtidsperspektiv är högteknologiskt användande av ljud för att hjälpa oss koncentrera oss eller tänka klarare och snabbare fullt möjligt. Beroende på vår individuella neurologi kan vi hitta olika frekvenser av ljud för prestation, vila eller varför inte skrämma bort andra med ljudfrekvenser vi vet att bara vissa kan höra, till exempel tonåringar.

5. Vi pressar tekniken till max

Under pandemin har vi pressats till att utnyttja tekniken vi har runtomkring oss till max. Det är inte längre bara ett fåtal stora aktörer som äger tekniken och de rum vi rör oss i. Vi ser en trend med fler tredjepartslösningar som utvecklar digitala rum och upplevelser kopplat till enheter och plattformar vi tidigare inte trott varit möjliga. En utveckling som bara kommer fortsätta och ligger till grund för en historisk kreativ renässans i våra liv.

6. Nya tjänster ska göra våra liv smartare, säkrare och mer produktivt

Av de nya företag som fick chansen att pitcha sin affärsidé till investerare under festivalens SXSW Pitch så dominerade tjänster och produkter som förstärker de positiva effekterna av utveckling inom artificiell intelligens, maskininlärning och big data för att göra våra liv smartare, säkrare och mer produktiva.

7. The last mile har blivit the last six feet

Närheten till kunden är viktigare än någonsin och företag behöver tänka på kundupplevelsen och komma närmare varje enskild kund än någonsin tidigare. Vilket ställer stora krav på företagens förmåga att ställa om och utveckla ny teknik.

Sugen på fler trendspaningar? Här håller du dig uppdaterad!