Calle Peyron är varumärkesstrateg och grundare till Mind Your Brand-nätverket. Han är dessutom kursansvarig för kvällskursen Marknadskommunikation på Berghs. Calle är överraskad av den mångfald av olika yrkesområden som i dag är intresserad av kommunikation. ”Kommunikation är verkligen allt. Och alla behöver kunna kommunikation. Det är oerhört stimulerande att få diskutera marknadskommunikation med både teologer, säljare, fackliga företrädare, marknadsförare, IT-experter, kulturarbetare, personalansvariga m fl. Det är allmänbildande och även jag som lärare lär mig mycket varje gång. ”
Vem gick kursen i våras?
Det var det en bred spridning på kursdeltagare med alltifrån marknadskoordinator, marknadschef på fastighetsföretag, kommunikatör på Ersta, marknadsassistent på PR-byrå, affärsområdeschef på rekyteringsföretag, assistent på filmbolag, copywriter på reklambyrå, produktchef på bryggeri, kommunikationschef på statlig institution, arbetssökande inom kommunikation med flera.
Vad ser du händer inom varumärkesbyggande just nu?
Varumärkesbyggandet är på väg in mot interna processer: D v s. "Hur ska man få ihop alla i företaget så att alla blir varumärkesambassadörer och arbetar i linje med varumärkets vision och mission? Hur kan man arbeta mer strategiskt på marknadsavdelningen så att man inte blir en beställarorganisation för broschyrer och mässmaterial? Hur kan man jobba mer integrerat med marknadskommunikationen så att man uppnår synergieffekter? Hur kan man mäta och följa upp marknadskommunikation så att man ser att det leder mot affärsmålen och stödjer KPI för varumärket?" och mycket annat.
Vad får du ut av att undervisa på Berghs?
Som lärare på Berghs är man mycket av en handledare och vägledare. Man kan omöjligen behärska alla aspekter av kommunikation, alla branscher/kulturer/länder eller typer av problem. Men man kan vara ett strategiskt bollplank, visa exempel på sådana som lyckats och misslyckats, förklara modeller och teorier så att de blir begripliga samt ge en egen tolkning av komplexa företeelser genom att konkretisera och skapa sammanhang. Det allra viktigaste är att kursdeltagarna får möjlighet att tillämpa modeller och verktyg på sin egen arbetssituation, sitt eget varumärke eller organisation. Då blir saker verkliga och handfasta. Därför har vi mycket dialog och erfarenhetsutbyte i klassrummet. Det är utvecklande.