Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Årskrönika 2016: vad tar vi med oss, vad kan vi lära?

årskrönika

När Berghs egen Head of Strategic Insight ombeds att sammanställa vad han tar med sig från sin omvärldsbevakning från året 2016 listar han sanning, enkelhet, video, ställningstaganden och innovation. Läs Joakim Thulins årskrönika med illustrerade exempel och ta med dig lärdomar in i nästa kommunikationsår!

December 14, 2016

Minnet är kort sa, äh, vad heter hon, ja, strunt i det. Det finns alltid goda skäl till att inför ett årsskifte summera det som hänt och vad som stuckit ut under året. Vad tar vi med oss från 2016 för att lyckas ännu bättre nästa år? Inget urval gör allt rättvisa men här är några saker som stack ut i Berghs omvärldsbevakning under året som gick.

1. Enkelhet.

Det låter så enkelt. Men ibland är det precis det som gör hela skillnaden. Enkelhet är en fantastisk genväg till framgång som allt för sällan ges sin rättmätiga plats i våra kommunikationslösningar. ”The Swedish Number”* har under året nått ikonstatus i paritet med förra årets Volvos live tests. Några vet, vi andra kan bara spekulera, hur diskussionen kulminerade…

–  Hur kan vi driva engagemang i mobilen, transparent, relevant och individanpassat samtidigt som vi får fram vårt budskap?

–  Vi kanske bara ska låta folk prata med varandra, i telefonen alltså? 

Tystnad. Jubel. 197 678 samtal senare. Succé!

Inled 2017 med en kunskapsboost!

Berghs kurser hjälper dig att komma igång med, förbättra, spetsa eller fördjupa ditt arbete inom kommunikation.

Sök en Berghskurs idag!

2. Video.

VR, AG, 360, Social, Holograms – teknikutvecklingen för produktion av rörligt material stiger i samma branta kurva som priserna på hårdvaran går nedåt. Kombinationen blir ovillkorligen ett ”must know” för kommunikatören. Till och med när syftet är att visa fördelarna med att uppleva verkligheten istället för videoversionen, kommuniceras det bäst med…. tadaaaa, en video!

3. Ställningstaganden.

CSR, samhällsinsatser och ställningstaganden i debatten måste vara på riktigt. Under 2016 har det blivit allt tydligare att företag och organisationer hittat former för att driva opinion som sätter politiken på avbytarbänken. I våras skrev signaturen Jonte Ded i sin kommentar till Volvos Made By People:

”Jag har rötter i Afrika men uppväxt i Sverige.. shit får gåshud, denna o nationalsången med Zlatan får mitt hjärta att pumpa blått o gult.. känner mig inkluderad.. tack Volvo!”

Inte illa för en reklamfilm.

4. Innovation.

Året avslutas med att Berghsprofilen David Orlic tar titeln ”Innovationschef” istället för Creative Director på nya jobbet hos Prime. Ett tecken i tiden. I somras var Kreativ innovation tema för Berghs kioskvältare i Almedalen. Och under hela året har våra studenter visat att innovation som drivkraft för kommunikation är något helt naturligt för nästa generations superkommunikatörer. Ett hyllat exempel bland många är vinnaren av Future Lions Ikea Hållbar.

 

5. Sanning.

Låt oss avsluta på en lätt filosofisk not. Med all tydlighet har 2016 visat att sanning har blivit enklare att förfalska än sedlar. Informationsöverflöd i kombination med autogenererade mallar för nyhetspublicering och tyvärr ingen förbättring av vår förmåga till källkritik är en dödlig mix för ”sanningen”. Mellan julmat och nyårslöften kan det vara en värdefull tanke att vända lite på julsteken: hur skulle ni hantera en fejkad nyhet?

/ Joakim Thulin

*The Swedish Number är stängt. Men om du vill prova, ring den europeiska versionen +43 126 504 59.