5 tips på hur du kan förbättra din portfolio
Det kan vara en riktig utmaning att sticka ut på arbetsmarknaden när man söker jobb eller kunduppdrag. Genom att använda en portfolio kan du visa vad som gör dig unik och skaffa dig fördelar framför andra kandidater. Portfolios är användbara även om ditt arbete inte involverar visuella projekt.
Läs mer om vad en portfolio är och varför du bör ha en. Slutligen bjuder vi på några tips på hur du vässar till din portfolio och gör den riktigt bra för att maximera din potential på arbetsmarknaden.
Vad är en portfolio?
En portfolio avser en samling material (texter, bilder, listor, filmer, länkar etc) för att visa upp tidigare projekt, erfarenheter och arbetsprov för potentiella arbetsgivare eller kunder. Den kan vara antingen fysisk eller digital; eller så kan du ha både och som ett komplement till varandra.
Digital portfolio
En digital portfolio görs oftast i form av en egen webbplats, och det finns en rad olika enkla verktyg och mallar tillgängliga online för att skapa en digital portfolio. En digital portfolio ger dig möjlighet att visa upp dina färdigheter och erfarenheter på ett varierat sätt. En annan fördel är att du kan länka till den i en jobbansökan eller i kontakt med potentiella uppdragsgivare.
Fysisk portfolio
En fysisk portfolio kan vara i form av en tryckt bok, en mapp eller en annan fysisk presentation. En fysisk portfolio är inte lika vanlig idag, och kan därför sticka ut om du vill ge en mer taktil och personlig upplevelse av ditt arbete för möten där arbetsgivare eller klienter bläddrar igenom dem.
Varför är det bra att ha en portfolio?
En portfolio är ett bra komplement till ditt CV när du söker jobb och ger en djupare och mer komplett bild av dina kompetenser och erfarenheter och hjälper dig att sticka ut arbetsmarknaden. Genom en väl sammansatt och inspirerande portfolio kan du öka dina möjligheter inom ditt yrkesområde.
En portfolio fungerar också som ett bra verktyg för egen reflektion under arbetet med att samla och beskriva dina prestationer och framsteg över tid.
I vilka yrken är det bra att ha en portfolio?
Som vi redan har lyft fram så är det en stor fördel att kunna visa upp en portfolio när du söker arbete, men kan alla ha en? Ja, det är ett perfekt sätt att beskriva erfarenheter och projekt på ett engagerande sätt. Från att ha varit fokus på design ser vi att det passar bra inom flera roller och branscher till exempel:
- Creative, Art Director, Copywriter, Designer
- Webbdesigner, UX, UI, Digital kreatör, Content Marketer
- PR, Projektledare, Produktionsledare, Growt marketer
- Fotograf, Illustratör etc
5 tips på hur du kan förbättra din portfolio
Här listar vi fem enkla tips som kan ta din portfolio till nästa nivå och öka dina chanser till framgång:
1. Välj dina bästa arbeten
Fokusera på dina mest framstående och relevanta arbetsprov i din portfolio. Det är bättre att ha några få högkvalitativa exempel än att ha med allt du har gjort som kan inkludera sådant du egentligen inte är helt nöjd med.
2. Jobba på strukturen
Se till att din portfolio är organiserad och lätt att navigera i. Använd tydliga rubriker och kategorier för att ordna dina arbeten och ge besökarna enkel tillgång till den information de söker. Försöka att tighta till texterna som beskriver uppdraget eller projektet.
3. Visa mångsidighet
Visa upp en bredd av dina färdigheter och erfarenheter genom att inkludera olika typer av arbeten. Välj gärna några projekt som är personliga och visar vad du har intresse av för ämnen, frågeställningar, hobbies etc. Detta ger en mer komplett bild av dig, och hjälper dig att visa upp något som särskiljer dig i jämförelse med andra.
4. Uppdatera regelbundet
Se till att din portfolio är aktuell genom att regelbundet uppdatera den med dina senaste arbeten och projekt. Det visar att du är aktiv och fortsätter att utvecklas inom ditt område. Varför inte ta med en ny kurs du gått, vad du lärt dig och ge exempel på ett case du jobbat med i kursen?
5. Inkludera feedback och referenser
Om möjligt, inkludera feedback, citat och referenser från någon du jobbat med för att stärka din trovärdighet och pålitlighet. Detta kan hjälpa till att bygga förtroende hos potentiella arbetsgivare eller kunder och öka dina chanser att få nya uppdrag.
Utöka din portfolio med en kurs
Oavsett om du är ny på arbetsmarknaden eller har varit verksam ett tag är det alltid en bra idé att vässa sina kompetenser och bygga vidare på sin portfolio. Vi på Berghs har flera program och kurser inom kommunikation och marknadsföring, både dagtid, kvällstid och på distans. Välkommen med din ansökan!
Relaterade artiklar
5 fördelar med att vara uppdragsgivare i ett examensprojekt
Varje vår får studenterna nyttja sina färdigheter till nytänkande lösningar. Ditt företag kan bli deras uppdragsgivare!
På Berghs illustrationskurs hittade Frida de saknade pusselbitarna
Pandemin fick Frida Bergqvist att byta karriärspår – från HR till illustration. Det här är hennes berättelse.
Kursen Motion Graphics gav Jonas verktyg och mod
Jonas Daniels, Art Director på TV4 berättar om kursen Motion Graphics och hur han har fått användning av sina nya kunskaper.