Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
"Att vinna Cream är ett bra sätt att få skapa nätverk"
Cream är en årlig tävling anordnad av The Talent Business där deltagare från hela världen tävlar med ingenting mindre än hela sin samlade kreativa produktion. En som skickade in sin portfolio i år och tog det hela vägen hem är Anna Sager, Berghsstudent som tog examen i våras.
Utmaningen består i att sätta samman mappen på ett sådant sätt att den representerar deltagarnas kreativa ambition och visar vilka de är. En sådan avvägning är inte alltid den enklaste, speciellt i internationella sammanhang där olika länder premierar olika typer av lösningar. Men för Anna Sager gick det alltså riktigt bra. Om två veckor åker hon till London för att visa sin mapp för bland andra representanter från W+K, BBH, R/GA, Droga5, Work Club och en rad andra byråer under Cream 2013. Efter tävlingens expo ger The Talent Business ut en publikation med årets vinnare.
Anna, hur känns det att ha vunnit i den internationella portfoliotävlingen CREAM?
Det känns helt otroligt bra att ha vunnit en tävling som Cream, eftersom den bedömer hela summan av ens kreativa arbete. Och särskilt bra känns det eftersom det är svårt att sätta ihop en portfolio som ska representera vem man är och hur man arbetar. I det här fallet var det ännu knepigare då mappen ska rikta sig till Creative Directors från länder där man kanske inte alls gillar det vi håller på med i Sverige just nu.
På vilket sätt tror du att just din portfolio sticker ut? Vad vill du att man som uppdragsgivare ska känna när man "bläddrar" i den?
Efter att man vunnit tävlingen får man veta vad domarna har sagt om ens portfolio. Jag fick höga poäng på nytänkande, kreativ höjd och att jag gjort många lösningar som skulle kunna genomföras i morgon. Det känns fantastiskt fint att några så oerhört duktiga och framgångsrika människor som de som bedömt tävlingen uttrycker sig så.
Vad betyder det att vinna i en tävling som Cream?
Att vinna Cream är ett bra sätt att få skapa nätverk, visa vem man är, knyta kontakter för framtida jobb och kanske även få en del erbjudanden. Men så stärker det även självförtroendet, – det är så himla lätt att bli självkritisk emellanåt.
Vad gör du just nu, vilka är dina närmaste planer?
Just nu gör jag mig redo för att träffa folk från de stora byråerna i London under Cream, frilansar och gör några kampanjer och så visar jag portfolio i Stockholm.
Årets domare:
Matt Eastwood, chief creative officer of DDB New York, David Kolbusz, Deputy Executive Creative Director of BBH London, Nick Law, Global Chief Creative Officer of R/GA, Guillermo Vega, Executive Creative Director of W+K Sao Paulo and Steve Vranakis, Executive Creative Director of Google Creative Lab London, to name but a few.
Vinnare från Sverige i år blev förutom Anna Sager Fredrick Lewandowski och Olof Lindh.
Vill du kika närmare på Anna Sagers arbete? Ta en titt här. Mer om tävlingen hittar du här.