Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Åtta trender från MWC 2016 du ska ha koll på
Den globala mobilmässan Mobile World Congress lockade i år fler än 100.000 besökare till Barcelona. En av dessa var Berghs influencer, Marlène Sellebråten, som här identifierar åtta trender som tillsammans kommer att skapa nästa generationens mobila tjänster och upplevelser.
Toppbild: Marc Zuckerberg
Virtuell realitet (VR), 5G och Internet of Things (IoT) var de tre ämnen som i år dominerade Mobile World Congress 2016 (MWC), den globala mobilmässan som ägde rum i slutet av februari i Barcelona. Vi har här prickat åtta heta trender; tillsammans skapar de nästa generationens mobila tjänster och upplevelser.
Med 101,000 besökare från hela världen slog MWC alla tidigare års besökarrekord. Att så många samlas just på MWC understryker den alltmer centrala roll som mobil teknik spelar i varje konsuments liv och varje företags utveckling. Mycket av det som visats på årets MWC finns dessutom redan nu – eller om en mycket snar framtid – ute på marknaden.
Alla typer av aktörer, från etablerade operatörer och teknikbolag till startups och företag själva, för att inte nämna konsumenterna själva, ska få vara med och bidra till utvecklingen. Startfältet har aldrig varit så öppet.
VR: Den nya upplevelseplattformen
När Samsung presenterade VR-headsetet Samsung Gear – utvecklat i samarbete med Facebook-ägda Oculus – i september 2014 undrade många vad Samsung höll på med. Facebooks vd Marc Zuckerberg gjorde i år ett inhopp när Samsung lanserade flaggskeppen S7 och S7 Edge, båda kompatibla med Gear, och berättade att Gear-användare hittills tittat på en miljon timmar VR-innehåll.
2016 har redan kallats året då VR blir verklighet och det antalet VR-prylar som just visats på MWC – och den uppmärksamhet VR fick! – tyder på att alltfler tillverkare ser potential i VR som upplevelseplattform. Tänk här spel, mediekonsumtion, underhållning, resor men även fjärrstyrning av maskiner och kirurgi.
Ja, det är värt att påpeka att det nu är de första kommersiella enheterna det handlar om och att ekosystemet av applikationer är än så länge relativt underutvecklat. Det gör inte plattformen mindre spännande sett till sin potential.
Samsung och Facebook har nu skapat ett gemensamt team som ska jobba med att utveckla VR som social plattform. Ironiskt nog, även om det var just Samsung och Facebooks Marc Zuckerberg som satt VR på MWC-kartan i år, så var det nog HTC med HTC Vive som skapade högsta VR-entusiasm under eventet. Samsung har dock stora möjligheter att få fraktion på marknaden i och med att företaget bundlar nya smartphones med Gear-headsetet.
5G: Mer än snabbare bredband
Visionen om en värld där allt och alla är uppkopplade kräver snabbare, smartare och mer energisnåla nät. Svaret heter 5G, den femte generationens mobilnät, enligt mobilbranschen. En standard blir sannolikt först verklighet kring år 2020, men de första så kallade pre-standard-pilotprojekt (eller 4.5G) kommer att rullas ut redan under senare delen av 2016.
Framgången av 5G kommer främst att handla om nya användarscenarios och förbättrade användarupplevelser, snarare än bara om snabbare bredband (även om multipel av gigabit per sekund utlovas!): detta är mobilbranschen enig om. I praktiken ska 5G ge stöd för exempelvis 4K-livestreaming, immersiva VR-upplevelser samt affärskritiska IoT-applikationer som fjärrstyrning av maskiner och robotar inom industrin. Med 5G utlovas dessutom visionen om den självstyrande bil kunna förverkligas.
IoT: mot den industriella IoT
Internet of Things (IoT), att saker blir uppkopplade och sammankopplade, har man talats om rätt länge. Enligt Machina Research kommer IoT-marknaden vara värd 4.3 biljoner dollar (ja, biljoner dollar!) år 2024. Vi behöver då inte påpeka varför alla vill vara med och dela på den kakan.
På konsumentsidan finns redan många prylar ute på marknaden, från smarta klockor och pulsband till uppkopplade thermostat till det smarta hemmet. Och på industrisidan finns det redan miljoner uppkopplade enheter, exempelvis elmätare. Det som egentligen håller på att förändras är skalan och naturen av IoT.
I och med 5G, samt uppkomsten av nya specialiserade operatörer som Sigfox och Ingenu förebådas nämligen utvecklingen av den så kallade industriella IoT. Där står industrin, och för den delen varje sektor av ekonomin, på tur vad gäller att effektiviseras och förändras tack vara IoT. Tillämpningar innefattar självstyrande bilar, smarta städer, smart hälsa och en lång rad realtidsapplikationer.
I sammanhanget spås artificial intelligence (AI) spela en växande roll för att hantera och tolka, på ett värdeskapande sätt, den enorma mängden data som genereras av alla uppkopplade enheter. Säkerhet är också en nyckelfråga då varje pryl bär med sig en potentiell säkerhetsrisk. Den frågan bör hamna högre upp på agendan.
Smartphones: Same, same but better
MWC vore inte världens största mobilmässa utan den myriad av nya telefoner som presenteras varje år. Och en del nya flaggskepp blev det i år med: den modulära LG G5, Galaxy S7 och Galaxy S7 Edge, som är kompatibla med VR-headsetet Gear, samt Xiaomis Mi5 and Mi5 Pro för att bara nämna några. Lika omtalade var de flaggskepp som lyste med sin frånvaro, nämligen HTC One M10 och Sonys Xperia Z6.
Det visades inget revolutionerande i år, sett till vare sig teknik eller design. Tillverkarna presenterade däremot förbättrade smartphones med funktioner och specifikationer som användarna efterfrågat: bättre kameror, bättre ljud, en hel del biometriska funktioner, bättre batteri och batterihantering samt förbättrad extern lagring med plats för MicroSD-kort.
Mobila enheter som drivs med Windows 10 fick också en del uppmärksamhet. Här hittar man HP Elite X3 och Huawei’s MateBook, det senare en konkurrent till Microsoft Surface och Apples Ipad Pro.
Kompanjon-enheter & smarta tillbehör
Nya pulsband och smarta klockor fanns visserligen med på MWC i år och kategorin spås fortsätta växa i rask takt. Marknaden för wearables ska vara värd 20 miljarder dollar år 2018, varav 50 procent kommer att omsättas av smarta klockor, enligt Gfk.
Men det var faktiskt andra typer av kompanjon-enheter och tillbehör som stal showen. IoT-prylarna innefattade LG:s Rolling Bot, en liten robot som bevakar användarens hus, kan ta bilder och agera fjärrkontroll för uppkopplade hemmaprylar. Sony visade för sin del Xperia Ear, ”nästa generationens trådlösa hörlur”, som via röstkommando kan ringa samtal, söka på nätet eller bistå med navigeringsassistans. Sony visade även en rad så kallade konceptprodukter, bland dessa Xperia Eye, en smart livelogging-kamera, Xperia Projector, en projektor som kan projicera på en ljus bakgrund och omvandlar projiceringen till en pekskärm samt personliga rösststyrda assistenten Xperia Agent. Samsung presenterade för sin del Gear 360, en 360-graderskamera som ska låta användare skapa eget VR-innehåll. Även Nokia och LG hade var sin 360-kamera.
Marc Zuckerberg: Teknikvärldens mäktigaste person
Facebooks vd Marc Zuckerberg överraskade alla genom att dyka upp på Samsungs stora lanseringsevent och presentera ett fördjupat samarbete med tillverkaren. Tillsammans siktar företagen på att göra VR mer social. Bilden av Marc Zuckerberg obemärkt gående bredvid hundratals Gear-utrustade åhörare blev snabbt den stora snackisen på MWC.
Facebook hamnade i centrum av många diskussioner under veckan: diskussioner om VR, mobil video, tillgång till Internet runt om i världen och inte minst om ny telekominfrastruktur. Facebook lanserade initiativet Telecom Infra Project (TIP), ett samarbete mellan operatörer, tillverkare, systemintegratörer och teknikbolag med ambitionen att utveckla nya typer av telekominfrastruktur. Intel, Nokia, Deutsche Telekom och SK Telecom är med från start. Redan idag jobbar Facebook med olika tekniker för att förse världen med internet, bland annat via laserteknik, soldrivna flygplan och satelliter. Zuckerberg varnade för att mobilbranschen fokuserar på att koppla upp saker med 5G istället för att koppla upp de fyra miljarder människor som inte har tillgång till internet idag.
Att Facebook, som inte driver ett eget telekommunikationsnätverk, spelar en sådan stor roll kan vara lite av en nagel i ögat för mobilbranschen. Det är också tecken på en bransch i förändring. Enligt Analysys Mason, anser närmare 60 procent av europeiska operatörer att reglering hindrar dem att konkurrera med teknikbolag som just Facebook, men även Google, Amazon och Apple.
Bilen: den nya mobila plattformen
Det smarta hemmet håller på att tas över av mobilen. Bilen står nu på tur.
Biltillverkaren Ford lanserade exempelvis sig själv som ett ”bil- och mobilitetsföretag” på MWC, med ambitiösa planer. Biltillverkaren vill nämligen vara ledande inom mobilitet, självstyrande bilar, användarupplevelse och dataanalys. Tillverkarens FordPass, en plattform för användarupplevelser i bilen, lanseras dessutom i Europa i år. Denna innefattar en marknadsplats för tredje-parts applikationer. Oljejätten Shell ska fortsätta att samarbeta med bilfirman Gordon Murray Design och motorspecialisten Geo Technology om en ny lösning till världens energi- och mobilitetsproblem och utvecklar även en betallösning anpassad till bilars skärmar. Två exempel bland många som öppnar för nya användarscenarios i framtiden, inte minst när självstyrande bilar blir verklighet.
Samarbeten: Konsten att skala upp
Skala upp är ett begrepp som ofta sammanfaller med diskussioner om startups och investeringar i startups. Men nystartade företag är långt ifrån ensamma om att vilja skala upp och göra detta fortare. Årets MWC:s många samarbeten tyder på att man anses vara starkare och förhoppningsvis snabbare tillsammans. Här är bara några av de många allianser som aviserades i år: Ericsson och Amazon Web Services, Facebooks initiativ Telecom Infra Project (TIP), Orange och Google, Google och GSMA, Intel och Ericsson, SK Telecom och Deutsche Telekom, Gemalto och Jasper.
På startup-fronten kunde man se en hel del nystartade företag satsa på B2B2C, ett sätt för ett mindre bolag att snabbt få tillgång till en befintlig marknad och därmed skala upp fortare.
För att leverera de nya utlovade förbättrade upplevelser krävs nämligen dessa samarbeten, inte minst inom IoT och data.
Vill du läsa fler spaningar och rapporter från Berghs influencers?
Tobias Lundqvist rapporterar de största trenderna på världens största teknikmässa, CES, i två delar: Virtual Reality och Internet of Things.
Pontus Staunstrup rapporterar från en masterclass med Rebecka Lieb om att mäta ROI på content marketing.