Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs deltar på Våga Vara Egen 2013

bild

Den 18 och 19 mars var det dags igen. Stockholmsmässan fylldes av gymnasieelever från Stockholmsregionen som vågar vara egna. På mässan Våga Vara Egen 2012 visade de sina idéer och produkter för närmare 15.000 besökare. Berghs – som alltid vill knyta kontakter med unga kreatöer – var på plats i år igen!

Mars 19, 2013

Våga Vara Egen är världens största entreprenörskapsbattle, som varje år under två intensiva dagar går av stapeln på Stockholmsmässan i Älvsjö. I år arrangerade UF STHLM världens största entreprenörskapsbattle, där 600 UF-företagare under 12 skulle timmar bygga, sälja, tävla, samarbeta & senare riva sin mässmonter.

I Café Entreprenör, där ungdomarna pausar, minglar och träffar utbildningsföretag, fanns Berghs på plats för att prata framtid inom kommunikation, media, reklam eller design.

710

Stina Svärd, studierådgivare på Berghs, hur har det varit på UF-mässan 2013?

Det har varit två roliga dagar med massor av energi från alla ungdomar som ställer ut sina idéer och produkter under samma tak. När jag haft paus i studierådgivningen har jag gått runt och förundrats över deras uppfinningsrikedom och kreativitet. 

Vilken har varit den vanligaste frågan du fått från Unga företagare på väg ut i arbetslivet?

De är nyfikna på Berghs utbud och frågar vilken utbildning som passar just dem. En del vet precis vad de vill jobba med inom kommunikation, reklam eller media medan andra är mer osäkra. Det vanligaste samtalet landar vi i att vi tillsammans kommer fram till att en introkurs på Berghs lämpar sig bäst om man kommer direkt efter gymnasiet. De erbjuder en försmak på det område som man kanske senare vill läsa vidare och så småningom arbeta inom, och går dessutom på kvällstid en dag i veckan vilket passar bra för den som kanske arbetar på dagarna. 

Berghs var också i år tävlingsvärdar för kategorin Bästa Design/Formgivning, vilket innebär att Berghs redan idag väljer att knyta kontakt med unga kreatörer som tänker i nya banor. Tävlingen prisar de företag som tagit resan från idé till färdig produkt, där resultatet beror mycket på utövarens skicklighet.