Artiklar

Berghs förändrade mitt liv

När Sigge Birkenfalk år 1991 klev in genom dörrarna till Marknadsekonomutbildningen på Berghs School of Communication var det bara början på en lång utbildningsresa. Att han efter drygt 30 år skulle disputera inom marknadskommunikationens verkliga dynamik är något som vuxit fram och varsamt utforskats.

Skrivet av Cecilia Sjödin
December 20, 2024

Efter utbildningen på Berghs påbörjade Sigge akademiska studier 2004 och tog en fil.kand. i pedagogik följt av en Magisterexamen i företagsekonomi. Pusselbitarna började falla på plats kring ett lärandeperspektiv inom marknads­kommunikation och forskning med bland annat insikten om att vi alla tillhör släktet ”Homo Communicans ” – den kommunicerande människan. I fortsatta diskussioner genom åren med lärare från Berghs, bland andra: Åke Edfeldt, Olof Holm, Ulf Bjersér och Mikael Rosén samlade Sigge på sig tillräckligt med belägg för sin undersökande forskning. Under åren har han även varit uppskattad lärare och linjeansvarig på Berghs School of Communication.

- Marknads­kommunikation är inte en dialog eller en kamp om uppmärksamhet, säger Sigge. Det handlar heller inte om att försöka styra människors beteende, utan om att förstå vilken påverkan som är möjlig baserat på marknadskommunikationens medierade och indirekta natur, fortsätter han.

Doktorsavhandlingen ”Budskapsfabriken – dominerande teorier och synsätt på marknads­kommunikation” pekar på att centrala begrepp som ”budskap”, ”sändning”, ”brus” och ”mottagare” bygger på tekniska modeller som inte reflekterar hur människor faktiskt upptäcker, tolkar och interagerar med publicerade meddelanden. Själva disputationen skedde i slutet av november 2024, på Hanken, Svenska handelshögskolan i Helsingfors under professor Christian Grönroos handledning. Opponent var universitetslektor Rickard Andersson, Lunds universitet, Strategisk Kommunikation.

Tre kostymklädda män ler och tittar in i kamera
Rickard Andersson, Sigge Birkenfalk och Christian Grönroos

Sigge föreslår en alternativ modell och logik som tar hänsyn till marknadskommunikationens egenskaper och sätter individens aktiva roll som tolkare i centrum. Företag och organisationer uppmuntras att revidera sina förväntningar och fokusera på att skapa innehåll som kan stödja meningsskapande och ändrad förståelse över tid.

– Det hade inte varit möjligt att komma hit utan mina år på Berghs! Berghs förändrade mitt liv och har fortsatt göra det under de mer än 30 år som gått. Och nu, kanske jag kan bidra till en vidareutveckling av marknads­kommunikation. Jag vill gärna tro det, avslutar Sigge.

Vännerna på Berghs School of Communication gratulerar och lyfter på hatten!

Länk till avhandlingen.