Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Berghs korad till världens bästa kommunikationsskola i Cannes - igen!
(In English below)
Den 24 juni 2015 utsågs Berghs för andra året i rad, och fjärde gången totalt, till världens bästa reklamskola vid Cannes Lions, som brukar beskrivas som ”VM i reklam”. Det är fjärde gången Berghs vinner priset, vilket gör skolan till mest belönad i världen.
Berghs VD Camilla Wallander kommenterar varför Berghs modell röjer framgångar i internationella sammanhang:
”Berghs modell för lärande – där integration mellan olika discipliner och en ständig närhet till näringslivet med yrkesverksamma lärare och skarpa case – är unik. I kombination med att Sverige är ett av de mest kreativa och innovativa länderna i världen ger det oss möjlighet att utbilda framtidens kommunikatörer.”
Under kvällens gala i Palais de Festival i Cannes utsågs Berghs School of Communication till världens bästa reklamskola för andra året i rad och fjärde året totalt. Av fler än 1000 inskickade bidrag hamnade 10 av Berghs studentbidrag på topp 50 vilket räckte för att kamma hem den åtråvärda titeln Cannes Lions Future School of the Year.
Årets brief gick ut på att ta fram en kommunikativ idé för ett varumärke som inte var möjligt för tre år sedan. Briefen löd:
MASTER THE BOARD: Connect an audience of your choosing to a product or service from a global brand in a way that wasn’t possible three years ago.
Bland de tusen bidrag som skickades in kom flest med placering på topp 50 från Berghs. Detta gör skolan till Future Lions School of The Year. Tävlingen är grundad av det innovativa byrånätverket AKQA och i juryn i år precis som förra året hittas bland andra Google.
De senaste åren har Sverige återkommande utpekats som ett av världens mest kreativa länder. Svensk innovation är världsberömd, flera av världens största företag grundades i Sverige och på senare tid har svenska reklamkampanjer nått betydande internationella framgångar. Den svenska kreativitetens stigande status har lett till ett allt större intresse för skolans utbildningar. Camilla Wallander kommenterar:
”Våra studenter har blivit allt mer attraktiva på den internationella arbetsmarknaden. Vi på Berghs har en internationell ambition och nu när vi också adderar tech som en del av våra kommunikationsutbildningar är jag övertygad om att vi kommer att bli än mer relevanta för både studenter och företag.”
Nyfiken på studentbidragen som nådde shortlist och säkrade skolans plats som Future Lions School of The Year?
Nedanför är ett exempel, för att se de andra bidragen, klicka här!