Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Det här lärde vi oss av 2020
Här berättar några av Berghs kursansvariga om lärdomar som de har fått under coronapandemin. Ledarskap, krisplaner, hemarbete, relationer, tacksamhet och onlineundervisning är ett par av de ämnen som berörs.
Vilka lärdomar har du fått under denna coronapandemi?
Anna Kleinwichs Magnusson, fd. kursansvarig
– Det har blivit tydligt att vi behöver se över hur vi arbetar framöver. Jag tror att många har uppskattat att få arbeta hemma under den här tiden, i alla fall de som har fått lugn och ro att arbeta fokuserat. Många har nog också överraskats av hur viktiga kollegorna är för att vi ska må bra och känna oss motiverade på jobbet. Som extrovert kanske man har fått ett nytt sug efter lugn och ro, som introvert en insikt om att det är rätt trevligt med folk ändå.
Erik Elvingsson Hedén, Strategisk hållbarhetskommunikation
– Jag har lärt mig att jag kan ta en löptur, duscha och äta lunch på bara en timme. Sen har jag också insett att många av de resor som jag gjorde innan var helt onödiga. Självklart inte alla men väldigt många. En bra balans av digitala möten och fysiska är vägen framåt även efter pandemin.
Charlotte da Silva, fd. kursansvarig
– Vikten av att vara snabbfotad som organisation, att ha en krisplan och framförallt vikten av att ha en stark tillsammans-kultur vilket kräver ett gott ledarskap.
Anders Larsson, Social Video
– Att det är stor skillnad på att hålla utbildning online jämfört med dynamiken i ett klassrum, men att många klassrumsmoment faktiskt går att översätta till ny pedagogik online. Det har varit en väldigt kul, men svår resa. Alla tips från kollegor på Berghs har varit ovärderliga samt tålamod hos vänner och familj som fått utstå diverse tester av onlineövningar och föreläsningar via Zoom.
– I mina uppdrag utanför Berghs har allt fokus legat på att hitta nya sätt att hålla kunddialogen igång. Första veckorna av pandemin blev allt helt tyst. Mail, telefon, sociala medier. En fullbokad vår avbokades och plötsligt var alla uppdrag framflyttade eller stoppade. Vi fick panik. Nyckeln till att komma igång på nytt var att rycka ut och hjälpa våra kunder med kommunikation kring pandemin. Utan ersättning erbjöd vi att göra informationsfilmer, instruktionsfilmer och reklamfilmer relaterat till Corona för att hjälpa våra kunder att hantera alla de utmaningar som dök upp i deras organisationer. Upplägget gjorde att vi åter kunde ta upp dialogen och bättre förstå deras nya situation och på vilka sätt vi kunder hjälpa till. Insatsen fick åter fart på affärerna och stärkte våra relationer i en besvärlig tid.
Anette Lovas, Digital Design/UX
– Jag är rätt van att arbeta online. Har under hela min karriär arbetat med leverantörer och kollegor i andra länder och därför använt mig av digitala möten. Men det mest spännande med coronaperioden har varit att se att de personer som tidigare varit rätt ovana och skeptiska mot att jobba hemifrån och online har ändrat sitt inställning och sett fördelarna. Själv har jag lärt mig att jag måste vara mera aktiv för att träffa folk, både för socialt Zoomfika eller promenader i skogen.
Ann Westfelt, Projektledning
– Än en gång hur viktigt det är med ett tydligt, kommunikativt och närvarande ledarskap när förutsättningar ändras, samt hur roligt man kan ha och hur bra undervisning man kan skapa med stöd av digitala verktyg. Det är hur bra som helst.
Charlotta Rydholm, Facilitering
– Att vi behöver SLUTA tänka ”ah jag flyttar hela min fysiska planering online”. Det blir väldigt sällan ens godkänt. BÖRJA testa, prova och omvärdera hur du involverar och delar den kunskap som på något sätt ska förmedlas. Var snäll mot dig själv. Jag gjorde ett dåligt försök med ett nytt angreppssätt. Well. I live and learn. FORTSÄTT vara nyfiken. Börja från början. Varför vill du vara digital? Hur ska det i så fall se ut? Vad ska de som är med dig i mötet/utbildningen få vara en del av? Vilket resultat vill du ha? Om du svarar på dessa frågor, märker du ganska snabbt att ett digitalt möte/utbildning kräver ett skifte av vad som ska hända Före, Under och Efter ett möte/utbildning.
Mika Pollack, Motion Graphics
– Att det går bra att jobba på andra sätt än vad vi är vana vid. Att det sociala samspelet på en arbetsplats är viktigt och har mer betydelse än vad vi trott. Det verkar också som att människor påverkas väldigt olika av att jobba hemifrån. För vissa har det fungerat alldeles utmärkt, andra har inte haft lika lätt. Att världen kan ändras väldigt snabbt och att man ska vara glad för att ha ett jobb i en bransch som klarat sig förhållandevis bra.
Edit Brunner, fd. kursansvarig
– Att vi alla bara är människor med ett fundamentalt behov av trygghet och ordning. När kaos tillfälligt uppstår händer det märkliga saker med oss. Några blir väldigt rädda, andra arga och några bara låtsas som ingenting. Jag är väldigt fascinerad av socialpsykologi och under den här tiden har jag försökt studera hur människor agerar – speciellt i grupp- och kommit fram till att förutom alla känslostormar är vi jäkligt flexibla och anpassningsbara ändå! Vi skulle t ex kunna ställa om för att rädda klimatet snabbare än vi tror, bara Tegnell gav oss tydliga förhållningsregler.
Helena Söderblom, Kriskommunkation
– Att restiden mellan olika möten före Corona inte bara var ”dötid” utan faktiskt helt nödvändig tid för att hinna ställa om och fokusera på nästa uppgift.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser på dagtid, kvällstid och på distans.
5 tips för att hitta rätt kursGeta Kroon, Strategisk marknadsföring
– En stor lärdom med att mötas digitalt har varit att allt tar mycket längre tid. Spontana kommentarer och diskussioner där man pratar i munnen på varandra funkar inte riktigt. Var och en får vänta på sin tur, vilket i och för sig är bra och respektfullt, men nackdelen är att det tar tid och tyvärr att vissa drar sig för att vädra sina tankar och idéer.
En annan lärdom är att digitala möten funkar alldeles utmärkt när man har en etablerad relation men är tuffare när man ska bygga nya relationer och lära känna varandra digitalt. Man missar det som händer ”i rummet” och det blir svårare att läsa mellan raderna. Inför nya samarbeten inleder vi alltid med kortare, individuella zoom-samtal. På så sätt kan vi etablera en lite mer personlig relation med varje individ och ger även dem möjlighet att dela med sig av sådant de kanske inte gör i helgrupp. När dessa samtal är genomförda blir det mycket enklare att få ihop gruppen.
Jens Wedin, fd. kursansvarig
– Direkt tänker jag på tre lärdomar från denna tid:
-
Människor och det sociala är centralt
Kanske inte en överraskning, men många av oss är sociala och får energi av möten och människor. Jag tappar, eller får inte samma energi som förut när jag var mer runt människor. Jag är egentligen introvert och klarar det bra att vara hemma en hel dag, men många dagar utan att träffa andra än sin familj gör livet lite tråkigare helt enkelt.
-
Coacha människor, team och förändring är svårt
Det är svårare att coacha och hjälpa människor och team när man inte träffas och är på plats. Som design coach behöver jag vara nära teamen för att se vad som händer, hur man arbetar och varför man gör på vissa sätt. Det är svårt när man sitter framför Zoom och har möten eller workshops. Allt blir lite mer filtrerat och jag får höra olikas perspektiv mer än att se det själv. Jag är även inne i en organisation där vi förändrar mycket, det är väldigt svårt att jobba med dessa frågor när jag inte ser hur det påverkar i stort Jag kan uppleva att man tittar in i organisationen genom ett titthål, där man inte kan se helheten.
-
Allt är möjligt
Jag har sett så många bra saker sprungit ur denna kris. En drivkraft till förändring brukar vara att det finns en riktig kris. Helt plötsligt är allt möjligt. Jag har sett stora organisationer som varit ganska sömniga helt plötsligt får fart och energi. Så ur kriser kommer det massor av bra saker.
Mikael Rosén, Att skriva för att övertyga intensiv
– Stora delar av samhället har genomgått en crash course i digitala arbetsformer. Det gäller även undervisningen. Och även om det varit bökigt och jobbigt att ställa om, är det mesta bättre nu. Vi slipper belasta oss själva och miljön med onödiga resor till och från olika adresser. Kontoren som den självklara platsen för tjänsteproduktion var ifrågasatt redan innan pandemin och nu har vi sett att de är både är dyra och ofta ineffektiva. Klassrummet som den viktigaste basen för utbildning kommer också att tappa i betydelse. Alla de gamla sätten kommer visserligen att finnas kvar – men nu har vi fått massor av alternativa arbetsformer. Vi har parallella sätt att undervisa, mötas och arbeta och det ger fler valmöjligheter och kombinationer. Vi kommer inte gå tillbaka till tiden innan coronan, utan gå vidare från det vi lärt oss nu.
Anna Almberg, fd. kursansvarig
– Människan har en enorm omställningsförmåga bara hotbilden blir tillräcklig stark. Vi har också enorm kapacitet att åstadkomma underverk tillsammans och vi kan samarbeta och visa varandra hjälpsamhet. Arbetslivet är inte vad vi trodde och nu kommer inget någonsin bli sig likt. Flexibilitet, mer tid och äventyr i närmiljön är här för att stanna.
I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll. De delar även med sig av erfarenheter och lärdomar.
Relaterade artiklar
5 kurser för dig som vill utveckla ditt ledarskap
Oavsett om du jobbar som projektledare, art director, marknadsansvarig, strateg eller någon annan roll inom kommunikation, så finns det en kurs som passar dig.
Utbildning och arbetsliv i förändring: Anna Almberg
I denna artikelserie berättar några av Berghs kursansvariga om hur coronaviruset har påverkat dem i arbetslivet och i deras lärarroll.
Interaktiv projektledningskurs över Zoom
Emma Krantz bor i Linköping och jobbar som Community Manager på LEAD.