Berghs och RWA bygger mod och medmänsklighet
Raoul Wallenberg Academy (RWA) samarbetade med Berghs i ett examensprojekt för att sprida sitt budskap om civilkurage och medmänsklighet. Generalsekreterare Anna Urombi berättar hur samarbetet hjälpte till att skapa en kampanj som hedrar Wallenbergs arv och viktiga historiska händelser.
När Raoul Wallenberg Academy (RWA) fick möjligheten att samarbeta med Berghs genom ett examensprojekt, tog de chansen att förmedla sitt budskap om civilkurage och medmänsklighet till en bredare publik. Generalsekreterare Anna Urombi berättar om hur samarbetet hjälpte dem att utveckla en kampanj som hedrar Raoul Wallenbergs arv och uppmärksammar viktiga historiska milstolpar.
Vem är du och vad gör du på RWA?
Jag heter Anna Urombi och jag är generalsekreterare på Raoul Wallenberg Academy.
Berätta hur ni kom i kontakt med Berghs och varför ni valde den här lösningen?
Som medlem i Giva Sverige, branschorganisationen för tryggt givande, fick vi möjlighet att ansöka om ett pro bono examensprojekt av Berghs School of Communication. Det här är ett samarbete mellan Giva Sverige och Berghs där vi som medlemmar i Giva varje år kan ansöka – något som vi i vanliga fall inte skulle ha möjlighet att göra, då vi som en ideell organisation har väldigt små medel.
Vi på RWA jobbar med att inspirera, utbilda och ge verktyg till unga människor för att med civilkurage stå upp för ett medmänskligt samhälle fritt från antisemitism och alla former av rasism. I allt vi gör, utgår vi från historien om Raoul Wallenberg, svensken som reste ner till Budapest mitt under brinnande världskrig och räddade tiotusentals judars liv. Raouls egna öde vet vi inget om. Han tillfångatogs av den sovjetiska armén 17 januari 1945 och hans livsöde är fortfarande okänt.
Just i år, 2024, är det 80 år sedan Raoul reste till Budapest och vi hade länge funderat på hur vi ska uppmärksamma detta år. Samtidigt såg vi ett stort behov av att nå ut till allmänheten med vårt budskap kring civilkurage och medmänsklighet i en tid då samhällsdebatten och samhällsklimatet hårdnat - både inom politiken och ute i samhället. Och det var just detta som fick oss att söka denna möjlighet - att få hjälp av sistaårselever på Berghs med att ta fram en kampanj som kan nå ut, beröra och få folk att reflektera och agera.
Vad tog ni med er från att medverka i projektet?
Den största lärdomen är att se hur kraftfull en kampanj kan bli när professionella från olika discipliner går samman för att lösa en gemensam utmaning. Olika perspektiv, tankar och idéer kokades ner till en fantastisk kampanj som vi kommer att arbeta med både under 2024 och nästa år. Det är också otroligt att se vad som behövs för att kreativiteten ska börja flöda. Våra första möten kändes stundtals som att vi hade kört fast. Men så helt plötsligt, ett samtal om civilkurage, om mod, om valet att agera eller inte agera, och hur mänskligt det är att vara rädd, nervös - något som Raoul Wallenberg också var i sitt arbete - helt plötsligt öppnade sig alla de kreativa portarna och resultatet blev fantastiskt.
Skulle ni vilja ge några tips till företag/organisationer som är nyfikna på Berghs examensprojekt?
Tipset är att ha full tillit till studenterna och att lita på processen. Ge så mycket information du kan, men var också beredd på att prata om sådant som kanske för studenten känns mindre relevant – det kan vara exakt vad som behövs för att få till det där lilla extra i en kampanj.
Något annat du vill nämna?
Kan inte säga nog hur tacksamma vi är för att just vi fick denna möjlighet i år. Vi hade velat ta in varenda en av studenterna i teamet. Deras driv, kunskap, expertis, kreativitet och engagemang är genuint och anmärkningsvärt och deras framtida arbetsgivare eller uppdragsgivare kan skatta sig lyckliga!
Se casefilm för RWA - Civilkuren samt andra examensprojekt här!
Vill du vara uppdragsgivare i nästa års examensprojekt? Läs mer och kontakta oss här, så berättar vi mer!
++
I studentgruppen ingick:
Albert Bäckman, Copywriter
Ebba Cederlöv, Strategisk kommunikation
Sigrid Langenskiöld, Communication Design
Philip Lidgren, Public Relations
Paula Martin, Produktionsledning
Alexandra Sanzobar, Digital Design & Strategy
Relaterade program
Growth Marketing
En Growth Marketer är dagens vassaste digitala marknadsförare.
Digital Design & Strategy
Ser du en framtid inom det digitala och har ett stort intresse för människors beteende?
Produktionsledning
Produktionsledaren är realisatören, teamledaren och kallas allt oftare för den tredje kreatören.
Relaterade artiklar
Innovativa idéer och samarbete: Amuse och Berghs studenter
Det digitala musikbolaget Amuse var en av uppdragsgivarna för årets examensprojekt.
5 fördelar med att vara uppdragsgivare i ett examensprojekt
Varje vår får studenterna nyttja sina färdigheter till nytänkande lösningar. Ditt företag kan bli deras uppdragsgivare!
Följ arbetsgruppens examensprojektsresa för uppdragsgivaren Widerlöv
Det här är den första delen i en artikelserie om Berghs examensprojekt.