Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Berghs på SXSW: allt kommer att vara AI - eller?
AI utvecklas mer och mer samtidigt som det utforskas fler användningsområden där det kan användas. Men hur är det egentligen med mer kreativa områden såsom musik, kan verkligen AI mäta sig med de musikaliska storheterna? Berghs studenter på plats i Austin rapporterar.
AI utvecklas mer och mer samtidigt som det utforskas fler användningsområden där det kan användas. Ingenjörsmässiga och matematiska problem känns inte så konstigt att lösa med AI – men hur är det egentligen med mer kreativa områden såsom musik, kan verkligen AI mäta sig med de musikaliska storheterna?
Grundläggande funktioner såsom att känna av tonarten på en låt och därmed anpassa till nästa har funnits ett tag, men nu börjar mer och mer spännande saker dyka upp. Chuck Fishman från paneldebatten “Every little thing is gonna be AI” nämner bland annat möjligheten att analysera de många inspelningar när Miles Davis spelar samma solo, fast med små skillnader. Hans sätt att spela och vara kreativ går att lista ut och därmed är det möjligt att helt enkelt på artificiell väg skapa en låt som är baserad på hur hans nästa solo skulle ha kunnat tänkas låtit!
Vidare tror även Chuck att det kommer bli möjligt inom en snar framtid att göra och härma sångröster med både professionalitet och karaktär – inte bara genom en opersonlig autotunad röst alltså. Om man tänker mer marknadsföring hävdar han också att det finns stor potential – tänk bara hur mycket det går att analysera användarbeteenden och därmed personalisera för att skapa en känsla av en utstuderad och nära kommunikation med sina fans!
Relaterade artiklar
Här är Berghs nya visuella identitet
Nytt år, ny adress, ny identitet.
Möt Berghs digitala strateger och kreatörer!
Funderar du på att söka programmet Digital Strateg/Kreatör?
Här är lösningarna som tog studenterna till Arlas ledning
I kursen “Förpacka varumärket” fick Berghs designstudenter ett skarpt uppdrag av Arla: få unga och unga vuxna att dricka mer mjölk med hjälp av förpackningsdesign och digitala lösningar.