Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs studenter bakom den lyckade kampanjen ’’Gröna Flora’’

Hösten 2020 lanserade Interflora konceptet ”Gröna Flora”. Kampanjen togs fram med Berghs heltidsstudenter i ett examensprojekt under våren. Anna Rasmussen, projektledare på Interflora och studentgruppen från Berghs berättar mer om den lyckade kampanjen i artikeln!

Hej Anna! Hur har det varit att jobba med Berghs studenter i det här examensprojektet?

– Det var så roligt att arbeta med teamet från Berghs med framtagandet av Gröna Flora. Studenterna visade på stort engagemang och kreativitet och var lyhörda för våra önskemål och kommentarer - utan att låta dem begränsa arbetet. Vårt interna arbete med konceptet löpte parallellt med den kreativa utvecklingen vilket fungerade perfekt. De levererade också ett väl genomfört insiktsarbete som var ett bra komplement till det material vi redan hade. Slutresultatet blev ett fint koncept och en plattform för Gröna Flora som vi hoppas kommer leva med oss länge!

Hur såg responsen ut för kampanjen som togs fram?

– Gröna Flora har nyligen lanserats på marknaden, men mottagandet har hittills varit mycket positivt. Gröna växter är verkligen i ropet nu, och vi är stolta att vara en del av marknaden under Gröna Flora flagg.

 

Hej på er! Hur var det att jobba med Interflora?

– Vi blev tilldelade briefen från Interflora precis när Covid-19 kulminerade. Det innebar inte bara en omställning för oss, plötsligt skulle vi jobba hemifrån och lära känna varandra genom en skärm, utan även en positiv effekt för Interflora. Karantänsituationen gjorde att allt fler ville skicka en hälsning till nära och kära med blommogram, men också investera mer omtanke i hemmet. Omständigheterna gick hand i hand med briefen och gjorde uppdraget  väldigt aktuellt, något som skapade extra drivkraft och gjorde det extra kul att jobba med.

– Eftersom projektet inleddes med att vi inte kunde ses så fick vi börja hos oss själva och försöka hitta fördelarna med våra förutsättningar. Allt arbete kom ju att ske helt digitalt, över zoom. Både gruppmöten och kundmöten. Det var en utmaning att jobba med ett case med en känslodriven kärna, men det kom att hjälpa oss att sätta oss in rätt mindset för just det här uppdraget. Att hitta guldkornen för en digital paketering av en fysisk produkt. Har man en växt framför sig i en butik påverkar det alla våra sinnen men nu behövde vi spela på det man ser (och ev hör.)

Hur såg briefen ut?

– Interflora ville att vi skulle ta fram en varumärkesidentitet med tillhörande kommunikations­plattform för ett nytt koncept. Digital egenkonsumtion av krukväxter skulle bli vårt fokus, riktat mot en mer modern och medveten målgrupp, utan att glömma deras existerande kunder. Det kom att bli Gröna Flora.

Berätta om konceptet.
– Konsumenter dras idag till varumärken som utstrålar autenticitet och på ett eller annat vis går sin egen väg. Vi behövde alltså veta vilken väg andra gått för att kunna hitta vår egna. Så, vad gör konkurrenterna? Att ta en tur bland konkurrenternas onlinebutiker är som att röra sig mellan olika små växthus. Det är varmt, mysigt och man talar om produkten på ett avskalat och lite blygsamt sätt. På produktbilderna får växterna som oftast posera rakt upp och ner mot en vit eller brun bakgrund ibland sällskap av lite jord. För konkurrenterna är en växt just bara det; en växt. Detta blev vår glöd.

– Vår research visade att växter kan vara mycket mer än så för människor, oavsett hur gröna dina fingrar är. Växter kan exempelvis vara gemenskap, ett minne av någon man saknar eller ett lugn i vardagen. Listan tar aldrig slut. Det var här vi kom till insikt. En växt är mer än bara en växt. Frasen som kom att bli essensen i Gröna Flora.

Gröna Flora har sitt fokus på kreativitet, inspiration och välmående. Här påminns vi om varför vi har växter i våra liv, i våra hem och om hur de får oss att känna. Vad betyder växter för dig? För oss är en växt mer än bara en växt.

– Vid första anblick är en växt kanske inte mer än just det, men ägnar vi den en tanke förstår vi att växten besitter ett värde. Värdet är olika stort beroende på vem vi frågar och varierar i sin innebörd. För mig är växten en doft som väcker minnen från barndomen, för dig ett arv. För någon annan en påminnelse om att stanna upp och bry sig om sin omgivning och sitt välbefinnande.

– För vissa kanske växten bara är en inredningsdetalj, men tar vi bort den tappar hela rummet sin karaktär. Gröna Flora vill uppmuntra till reflektion och belysa relationen mellan människa och växt.”

Hur känns det att ert projekt får tas ut i verkligheten?

– Det känns väldigt roligt att se att så många delar av det vi lyckades skapa tillsammans har fått liv. Det är ett fint betyg på att det vi kom fram till blev uppskattat och bra!

Lyssna på intervjun med arbetsgruppen på Berghs Festival Yes! And.. och se hela projektet via länken här!

Arbetsgrupp: Emilia Mikheel, Madeleine Gärdestad, Carl-Johan Troedsson, Susanna Friberg, Hugo Hennius, Tove Zetterquist, Lovise Römer och Minea Lagestam.