Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs-studenter uppmuntrar Atlas Copco att leka för att lära

eaacbfar

Sju studenter på Berghs School of Communication har i sitt examensprojekt skapat ett spel för att på ett annorlunda och underhållande sätt beskriva de globala företaget Atlas Copco. Spelet Challenge Atlas Copco ska öka kännedomen om industriföretaget och deras varumärkeslöfte - Sustainable Productivity.

Maj 22, 2013

En av examensgrupperna tilldelades Atlas Copco som kund och ställdes inför en stor utmaning. De fick i uppgift att skapa en interaktiv lösning, som på ett lättförståeligt sätt förmedlar Atlas Copcos varumärkeslöfte; Sustainable Productivity och hur deras produkter och tjänster används inom olika verksamhetsområden.

Gruppens lösning går ut på att utveckla spelet Challenge Atlas Copco, som på ett underhållande och interaktivt sätt ska förmedla företagets strävan efter att ständigt utvecklas och ta sitt hållbarhetsarbete till en ny nivå. Det är ett annorlunda och oväntat sätt för ett industriföretag att visa hur deras avancerade verksamhet fungerar och hur de arbetar med sina hållbarhetsmål inom produktivitet, säkerhet, energieffektivitet och ergonomi.

- Samarbetet med Berghs har gett oss ett kreativt och nytänkande koncept på hur vi kan kommunicera vårt varumärkeslöfte Sustainable Productivity på ett interaktivt sätt. Lösningen kommer hjälpa oss att upplysa målgruppen om vad våra produkter gör och hur vi bidrar till en hållbar utveckling av vårt samhälle, säger Carl-Johan Olsson, Corporate Communications Manager för Atlas Copco i Norden.

Genom att låta spelaren lösa olika utmaningar med hjälp av Atlas Copco’s maskiner och verktyg, vill examensgruppen skapa en spelupplevelse som ger användaren en känsla av ingenjörskonsten och som visar hur Atlas Copco arbetar för hållbar produktivitet. Tillsammans spelar man för ett gemensamt mål och tanken är att det sedan ska kunna bidra till Atlas Copco’s olika CSR-projekt. 

 

822

Examensgruppen

Clara Lindholm (Marknadskommunikation), Ebba Brasch (Strategisk kommunikation och PR), Lina Perdius (Strategisk kommunikation och PR), Malin Larsson (Produktionsledning), Carl-Johan Deodot Öström (Reklam – Copywriter), Diego Fria (Interactive communications) och Maria Ulfendahl  (Interactive communications)

Berghs exhibition äger rum 25-26 maj. Då är alla välkomna att komma förbi Sveavägen 34 för att titta på de 18 kommunikationslösningar som presenteras i skolans lokaler.