Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Berghs tilldelas Sveriges Annonsörers prestigepris
Stora Annonsörpriset premierar en person eller organisation som har gjort en betydelsefull insats för landets annonsörer. Bakom priset står Sveriges Annonsörer, vars 550 medlemmar står för mer än hälften av alla landets investeringar i marknadskommunikation.
I årets final stod Berghs mot Hyper Island och Youtube. Juryns motivering till Berghs som vinnare löd:
”Under drygt sju decennier har du släckt massor av kunskapstörst och samtidigt tänt gnistan till inspiration. Med kreativitet och nyfikenhet har du utbildat tiotusentals människor, som tack vare dig satt viktiga avtryck på allt från marknadsavdelningar till reklambyråer.”
Camilla Wallander – vad betyder Stora Annonsörspriset för Berghs?
Förutom äran i sig är det ett kvitto på att Berghs fortsätter att fylla en viktig roll som kunskapskälla, inspiratör och nätverksarena inom kommunikation. Att vi som motiveringen säger - har satt avtryck - tror jag hänger ihop med att vi har ett beprövat utbildningskoncept i kombination med en hög ambitionsnivå på alla våra utbildningar. Kombinationen av nya idéer från deltagarna och insiktsfull feedback från yrkesverksamma lärare är explosiv och ger otrolig kraft till vår skola. Genom att talang lockar talang får vi ett eget kretslopp av kommunikatörer som ger och tar och växer tillsammans.
Ett eget kretslopp låter lite slutet i dagens öppna värld?
Nej, tvärt om, idag när allt fler blir beroende av sina kommunikationskunskaper oavsett vad de arbetar med har vi breddat vårt utbud med Berghs Start, kurser för alla som vill öppna upp sin kommunikationspotential. Speciellt ser vi att chefer och ledare, oavsett bransch, behöver bli bättre kommunikatörer för att kunna driva förändringsarbete framåt och involvera sina medarbetare. Tid och tillgänglighet som för många är avgörande för att kunna gå på Berghs är inte heller något hinder på samma sätt längre. Fler och fler av våra utbildningar går att läsa via vår onlineplattform.
Berghs vann över en annan kommunikationsskola, är Berghs bättre?
Jag tror inte man ska jämföra på det sättet. Integrerad kommunikation och yrkesnärhet är ledord för oss på Berghs. Vi vill examinera "kreativa strateger och strategiska kreatörer". När man lämnar Berghs ska man ha en förståelse för affären och företags affärsutmaningar, kombinerat med konceptuellt starka lösningar. Att den ambitionen och målsättningen ger utdelning fick vi kvitto på nyligen när Berghsstudenter vann ”The client pitch” i samband med The One Show i New York. I kombination med Stora Annonsörspriset känns det tryggt för mig att veta att våra studenter har fantastiska förutsättningar att lyckas, både här hemma och internationellt.
Till sist, frågan som ingen vd kommer undan, vad händer härnäst?
Tillsammans med våra studenter fortsätter vi att undersöka hur och i vilken grad kommunikation kan göra skillnad i samhället. Redan i höstas gjordes flera case där studenter tar sig an riktiga samhällsproblem t ex arbetslöshet, bostadsbrist, ensamhet och minskad läskunnighet.
Innan dess är givetvis en happening som inte går att missa Berghs slututställning ”Make it Matter”, den 22-25 maj.