Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghs VD om framgångarna i Cannes

Camilla.Wallander.Cannes

Återigen har Berghs blivit utsedda till School of the Year i Cannes Lions. Med fem vinster totalt och tre vinster i rad är Berghs den i särklass mest belönade skolan i tävlingens drygt tioåriga historia. Vi fångade Berghs VD Camilla Wallander i vimlet i Cannes för att fråga henne vad som gör Berghs så framgångsrikt i internationella sammanhang.

Hej Camilla! Hur känns det att för tredje gången i rad under din tid som VD för Berghs kamma hem samma prestigefulla vinst i Cannes Lions?

Det här är helt fantastiskt! En obeskrivligt glad känsla. Det är studenterna som tävlar och den skola  med hög och jämn kvalitet dvs flest student team på finalplatser blir School of the Year. Jag är verkligen så otroligt imponerad över casen de levererat. Vi på Berghs och alla lärare skapar förutsättningar, men det är studenterna som glänser!

På tal om de svenska studenterna, i år tog Berghs studenter hem två av de fem platserna på prispallen i Cannes Future Lions. Vad är det som gör dem så framgångsrika internationellt?

Om jag ska välja ut något som det kan bero på så tror jag att det handlar om vi utbildar så många olika discipliner och jobbar aktivt med samverkan i olika projekt. Vår metod är action-based-learning med mängder av praktiska case. Vi verkar ensamma om att arbeta så integrerat, det är vad jag tror är skälet till att våra studenter sticker ut.

1620

Kan du avslöja receptet som gör att Berghs lyckas?

The secret sauce? Haha, jo när kommunikationsproffs är lärare hos oss för de in dagsfärsk kunskap om hur kommunikation fungerar exakt nu. De tar med sig verkliga case som de har gjort, jobbar med eller planerar att göra, så vi har en extrem närhet till verkligheten som jag tror är unik för oss. Samtidigt jobbar studenterna under handledning och förväntas presentera sina lösningar på ett professionellt och trovärdigt sätt. Flera gånger om året gör vi projekt över klassgränserna som gör att våra studenter har förståelse för mycket mer än enbart sin egen disciplin. Vi märker att det är starkt vid jobbsökande och som nu i tävlingar.

Berghs har en lång historia, skolan fyller 75 år i år. Vad behöver göras för att säkerställa att skolan fortsätter att utvecklas trots sin långa tradition?

Idag utbildar sig 3000 professionella kommunikatörer hos oss varje år. Det ställer krav på att hålla hög kvalitet i det vi lär ut och hela tiden vara lyhörda och snabba kring nya områden. Senaste åren har vi styrt om så nästan hälften av alla kurser handlar om digitala utmaningar, samt att innehålls­strategi och designtänkande ökat i omfång. Vi har letat efter ett ord som beskriver vårt fokus just nu, och valt Kreativ innovation. Vi behöver förbereda mer på ett processtänk, för att klara ständiga förändringar och lösa riktiga problem. Nytt för hösten är också "think as a start-up" , prototyping och growth management för att hjälpa företag jobba på nya sätt.

Berätta lite mer om “livslångt lärande” - vad menar Berghs med det?

Tidigare utbildade man sig och tog sen en kurs för att uppdatera kunskapen. Idag krävs ständig påfyllning. Det är viktigt att kunna ta till sig nytt och sen bearbeta kunskapen. Vi tror att det behövs stöd i såväl urval av vad som är viktigt, reflektion kring vad det betyder och kraft att börja öva på nya kompetenser. Berghs vill finnas med över tid och bidra till ständigt lärande.

Hur fortsätter nu veckan i Cannes?

Ikväll ska jag sväva runt och glädjas med alla! För det härligaste är att våra vinster kan delas med så många! Hela branschen som utbildar, studenter idag/igår/imorgon och alla samarbetspartners. Vi ska fortsätta njuta av all kreativitet och sköna stämning som finns i Cannes dessa dagar.

Avslutningsvis, när bär det av till London?

Jag åker om en månad och ska från Augusti och ett år framöver utforska olika möjligheter för Berghs att växa internationellt! Det ska bli riktigt spännande att hitta samarbetspartner, för vi tror ju på samverkansmodellen!