Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsalumner återvänder som kursansvariga för Strategisk kommunikation

Noah och Andreas tog examen från Berghs heltidsprogram Art Director/Copywriter i fjol och landade båda jobb på den kreativa byrån Åkestam Holst. Men utöver detta så delar de med sig av sina kunskaper i föreläsningar för nuvarande heltidsstudenter i Strategisk kommunikation på Berghs. Här berättar de om sina nya roller!

Hej Noah och Andreas! Berätta vilka ni är.

– Vi är Noah och Andreas. Två avdankade toppatleter som nu tänker, ritar och skriver åt varumärken. Vi jobbar på Åkestam Holst.

Ni är båda ganska nyexaminerade från Berghs och har landat jobb på två ställen. Åkestam Holst och Berghs. Grattis! Berätta om det.

– Det känns såklart fantastiskt att »i dessa tider« inte bara ha ett jobb utan två. Även om kursen endast pågick i två veckor så har det varit en del pusslande med att sätta upplägg, boka föreläsare och inte minst föreläsa själva. Allt det parallellt med heltidsjobb på Åkestam – It’s been real. Men mycket, mycket roligt och vi känner oss otroligt tacksamma och inspirerade.

Vilka yrkesroller har ni idag?

– Noah jobbar som copywriter och Andreas som art director.

Hur ser en arbetsdag ut för er?

– Olika från dag till dag. Men den börjar i regel klockan 09.00. Ofta har vi mail från dagen innan som vi skäms över att vi inte svarat på, så vi börjar med att ta tag i det. Sen snackar vi igenom dagen vi har framför oss och försöker lägga upp någon sorts muntlig plan för vad vi ska få gjort. Sällan (läs aldrig) följer vi planen. Men i den bästa av världar idéar vi fram till lunch. Efter lunch, fram tills vi är klara för dagen – vilket kan vara allt från 16.00 till sent beroende på vad vi jobbar med – sitter vi och ”gör ut” våra idéer och tankar. Detta är såklart inte hur alla dagar ser ut. Ibland sitter man i möten och tänker på annat. Ibland sitter man på en inspelning och tänker på det. Ingen dag är den andra lik osv.

Förra året var ni studenter och idag är det ni som är lärare. Hur är det att lära ut och dela med sig av sin kunskap? 

– Vi höll i kursen "Idéarbete, copywriting och visuell kommunikation" för klassen som pluggar Strategisk kommunikation.
– Det är toppen. Tror att det till 99% är till fördel att vi nyligen gick ut från skolan. Vi minns vad vi och vår klass tyckte var kul och vad som var mindre kul. Vi minns vilka föreläsare vi hade velat höra mer från och vilka vi hade velat höra mindre från. Dessutom har vi fortfarande kvar våra bästa anteckningar på iCloud som vi kan dela med oss av. De områden i kursen där vi känt att andra personer har bättre koll eller mer erfarenhet än oss så har vi försökt boka upp dem som föreläsare. S/O till Lamin Sonko, Petter Nylind, Hugo Wallmo, Amie Bramme Sey, Fanna Ndow Norrby, Anna Salonen, Jonas Eriksson och Karl Wikström.

Vem tycker ni passar för programmet Art Director/Copywriter?

– Du som gillar att tänka. Du som är expert på att dagdrömma. Du som är kritisk. Du som kan sitta i timmar och redigera en bild. Du som alltid hjälper dina vänner att skriva bra captions. Du som är bra på att se problem, men också på att hitta lösningar. Du som tror dig ha ett annorlunda/intressant perspektiv. Och du som inte passar in på något av ovanstående exempel men tycker att det är kul att vara kreativ och brinner för att hitta på roliga och smarta idéer.