Artiklar

Berghsstudenter korade till världsmästare i Young Glory

young glory max och nicolas

När vinsterna i årets upplaga av studenttävlingen Young Glory presenterades igår den 18 april, tog de tidigare Berghsstudenterna Max Anderholm och Nicolas Lindberg hem vinsten som världsmästare. Max och Nicolas landade till slut följande vinster: tre guld, två brons och åtta så kallade finalists-utmärkelser. Vi tog tillfället i akt att prata om deras intresse för omvärlden, om att ha kul när man tävlar och hur stor del Berghs-utbildningen spelat i deras framgång.

Berätta, vad är er “secret sauce” för att nå framgång i tävlingar? 

– Ett genuint intresse för omvärlden och en aldrig sinande nyfikenhet. Kanske även en förmåga att se vilken typ av idéer som går hem, säger Max. 

Ni måste varit helt utmattade efter att ha levererat på de åtta brieferna, hur orkar man ta sig igenom en sådan process? 

– Faktiskt inte. Eftersom utbildningen fungerade på i princip samma sätt, fast med kortare deadlines, var vi redan inne i samma arbetsprocess och mindset. Det som var mest utmattande var väntan på resultaten för varje omgång, säger Nicolas.  

Några tips till nästa års studenter inför kommande tävlingsperioder? 

– Glöm inte bort att ha kul! Är en idé så skruvad att den får er att skratta - go for it!

I Young Glory gör kvantitet skillnad. Eftersom ni inte vet vad den enskilde domaren tycker om för typ av idéer är det bra att skicka in många case. Lägg energi på idé och storytelling, inte på hantverket i just den här tävlingen, tipsar Max. 

Och slutligen, hur upplever ni att utbildningen bidragit till att förbereda er inför tävlingarna?

– Det hade varit svårt att genomföra alla reklamtävlingar med ett bra resultat utan utbildningen Art Director/Copywriter i ryggen, där vi fått lära oss arbetsprocesser och vägen till en bra idé. Dessutom har vi läst med så många talangfulla personer i vår klass, vilket också bidragit till både inspiration och tävlingsmotivation, avslutar Nicolas. 

Portfolio Max

Portfolio Nicolas

*Young Glory är en internationell kreativitetstävling som tilldelar pris för kreativ konsistens. Det är åtta briefer som på åtta månader bedöms av åtta olika framstående domare. Studenter och yrkesverksamma tävlar varje månad i olika kategorier för att vinna guld, silver, brons eller finalist-utmärkelser.