Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsstudenter tar fram lyckat spel för Subway

För tredje gången samarbetar Subway med Berghs. Denna gång bad de studenterna ta fram målgruppsanpassat content för mobilspelsappen Flarie. Molly Malhotra och Vincent Kosmalski är två av fyra studenter i arbetsgruppen bakom det vinnande bidraget "Catch the Snack" Här berättar de mer om arbetsprocessen!

Skrivet av Adam Horne
September 22, 2020

Christina Antell, Marketing Coordinator på Subway;
– "Genom att samarbeta med studenter får vi nya synvinklar på hur Subway uppfattas av vår målgrupp samtidigt som det är ett sätt för oss att "ge tillbaka". Vi har alla varit  unga studenter någon gång i livet och vet hur svårt det kan vara att ta sina första stapplande steg ut i arbetslivet."

I våras lanserade Subway nya konceptet "Every Day Affordability" nya "on the go" snacks. I samband med lanseringen fick Berghs studenter möjlighet att utveckla en bred kampanjidé och i slutändan fick en grupp studenter vara med och förverkliga ett målgruppsanpassat content för mobilspelappen Flaire. Det vinnande bidraget ”Catch the Snack” går ut på att med precision och skicklighet försöka mata en gapande mun med så många Donut Dots som möjligt.

Hej på er Vincent och Molly! Hur det var att jobba med Subway?

– Arbetet tillsammans med Subway var väldigt roligt och lärorikt då det är ett stort företag som är väl etablerade över hela världen. Från början fick vi en väldigt bred brief, att introducera 3 nya produkter till den svenska marknaden. Vi hade många idéer och kreativiteten flödade. Men på något sätt kände vi att mycket av det vi tänkte, redan var gjort, eller var alldeles för komplicerat att genomföra. Riktigt häftigt att få vara del av ett så stort projekt och få en insikt i hur de jobbar med sin marknads­föring och reklam. När vi sen kom på själva konceptet, tog alla sitt ansvar för att se till att det kunde genomföras på bästa möjliga sätt.

– Vi skulle introducera den Amerikanska snackkulturen i Sverige, och likna den med den typiska svenska eftermiddagsfikan.

Hur såg briefen ut?
– Briefen som vi blev tilldelade hade bra med information som vi kunde använda oss av och följa. Den var tydlig och bra strukturerad och gav oss fria händer för att skapa något kreativt. Den hade givetvis en del riktlinjer som vi fick följa men utöver det var det upp till oss att bestämma hur projektet skulle bli.

– ”Ett enkelt, men väldigt roligt spel, som dessutom passar alla olika målgrupper” var det vi ville göra och förverkliga. Vårt samarbete i gruppen fungerade väldigt bra då vi var blandade designers och strateger och varje dag vi satt och arbetade med detta kom vi med nya bra idéer som utvecklade vår app.

Berätta om konceptet och idén.
– Konceptet och idén bakom vår kampanj var fikakulturen som vi har i Sverige. Vi började spinna vidare på den idén, och ville ta det till en ny nivå. Vi hade även i åtanke om att skapa något interaktivt för att engagera människor i Subway på ett sett som ingen gjort hittills. Därifrån kom idén och konceptet till vårt spel ”Catch the Snack”, som går ut på att fånga så många snacks i munnen som möjligt under en begränsad tid. Nästan som ett basketspel där man försöker sätta bollen i korgen.

Hur känns det att se sitt koncept tas ut i verkligheten?
– Det är nästan overkligt att ens egna koncept tas ut på den riktiga marknaden. Vi jobbade väldigt hårt med det, och hade i åtanke att det fanns en chans att det skulle kunna ske vilket motiverade oss ännu mer. Det är oerhört spännande och roligt att få se det lanseras i Sverige och vara en del av arbetet.

Vilka är de största lärdomarna från projektet?
– De största lärdomarna vi tar med oss från projektet är hur viktigt samarbetet är mellan varandra likväl att alla idéer är värda att överväga. Att skala ner alla idéer och göra det mer simpelt och lättläst, men så bra som möjligt. Vi har lärt oss oerhört mycket av att få jobba med projektet av både mina klasskamrater samt av Subway som företag. Allt ifrån att analysera en brief från en klient, till att forma en strategisk plan av en kampanj. Hela arbetet är något vi båda tar med oss i livet och vi ser fram emot att jobba med liknande projekt.

Ni gick båda Bachelorprogrammet på Berghs. Vad var det bästa med det, tyckte ni?

Molly Malhotra om Berghs Bachelor
– Vi började Berghs Bachelor hösten 2019 och den hösten har hittills varit den bästa i mitt liv. Att börja på Berghs tillsammans med andra studenter, båda svenska, och internationella med samma mål och visioner som en själv var så extremt roligt. Hösten var intensiv, fylld med mycket kreativitet och kunskap. Och samtidigt så extremt rolig.

– Att få gå igenom så många olika kurser på så kort tid, med bra lärare och tillsammans med andra klasskamrater och samtidigt dela med sig av varandras kunskaper tillsammans var ultimat första år på vår kandidatutbildning. Att dessutom prata engelska genom allting, var ultimat för mig då jag alltid drömt om att kunna arbeta på Engelska i framtiden. Och att Berghs erbjuder möjligheten att kunna ta sig ut till olika platser i världen för en utbildning med kvalitet är så bra!

Vincent Kosmalski om Berghs Bachelor
– Det bästa med Berghs Bachelor-programmet är att majoriteten av utbildningen är utomlands. Terminen vi hade på Berghs innan vi åkte till våra destinationer var främst "Hands-on" projekt, vilket var lärorikt och kreativt på en helt egen nivå. För mig var det ett självklart val att välja Berghs Bachelor då jag tidigare studerat utomlands och längtat tillbaka till det, vilket detta programmet erbjöd.

Arbetsgruppen bestod av: 
Vincent Kosmalski, Hanna Bexel, Molly Malhotra och Lisa Dutruilh.