Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Berghsstudenter vinner PrimeLab Creative Awards

olof lindh och erik carlson

Den 20 november 2013 var det äntligen dags för den andra uppagan av PrimeLab Creative Awards, tävlingen som uppmärksammar banbrytande kommunikationslösningar från unga kreativa talanger. Tre Berghsstudenter tog hem priset med bidraget ”Race the Sun”.

November 21, 2013

PrimeLab Creative Awards är en tävling som uppmärksammar banbrytande kommunikationslösningar från unga kreativa talanger. Tävlingen startades förra året av Prime och Berghs, och i år skedde också ett samarbete med Nöjesguiden.

Erik Carlson, Fredrik Nathorst och Olof Lindh från Berghs tog hem den andra upplagan av PrimeLab Creative Awards. De belönades för deras bidrag ”Race the Sun” med en resa till Lissabon och Eurobest, Europas ledande kommunikationstävling.

Utmaningen för de 73 unga kreatörer som deltog i tävlingen var att ta fram en idé för lansering av solkrämen ACO Sun Active Protection, baserad på ACO:s position som vardagsnära solexpert. Idén skulle göra varumärket relevant för aktiva människor, skapa engagemang och utrymme i förtjänad media.

Bidraget ”Race the Sun” tar avstamp i den rådande löptrenden och bjuder in till ett lopp där deltagarna uppmanas att springa mot solnedgången i solen så länge som möjligt, skyddade av ACO Sun Active Protection.

 

Juryns motivering lyder:

"Man har insett vikten av att skapa innehåll som genererar värde för såväl avsändare som mottagare.  En mycket stark idé som bejakar ett aktivt liv – precis som produkten. Konceptet hämtar dessutom kraft i den rådande och växande löptrenden och har en universell lösning för dem som gillar att utmana sig själva såväl som andra. Rätt genomförd ser juryn detta som en stor idé med ännu större potential, där olika geografiska platser och tidpunkter på året ständigt skapar möjligheter till nya utmaningar för de som väljer att aktivera sig under solen, snarare än att koppla av under den.”

Förra året vann Rikard Linder och Pontus Levahn med bidraget ”Baking for Syria”. Bidraget uppmärksammade konflikten i Syrien och hur Pågen skulle kunna hjälpa till att råda bot på bristen på bröd i landet. De kammande inte bara hem PLCA utan belönades också med brons i Clio Awards i kategorin Intergrated Campaign (Student) för sin kampanj för Pågen.

Juryn bestod av:
Åsa Marklund, varumärkeschef, Berghs
Amat Levin, chefredaktör, Nöjesguiden
Kristofer Tonström, vd, ACO Nordic
Peter Lindgren, creative director, Prime

Andra nominerade bidrag:

The Fan Tan
Alexander Rehnby
Ermir Peci
Lösenord: thefantan

ACO Co Active
Markus Forchhammer  & Olle van Keppel-Sandell
Felicia Lodin
Evelina Svensson

Totalt bidrog i år 73 deltagare med 25 bidrag från sju skolor varav cirka hälften kom från Berghs. Grattis till vinnarna!