Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Cannes Lions 2017: Gratis är godast!
I Cannes fortsätter festivalveckan och Berghs Johan Malmberg ger sig i kast med att avgöra vilket företag som skänker bort bäst gratisprodukter för att flirta med besökarna. Läs Johans lista och låt dig inspireras inför dina kommande branschevenemang.
Gratis är gott. Att så är fallet är lika vedertaget som att solen går upp i öster och ner i väster. Här i Cannes är det många som på olika vis vill göra intryck genom att bjuda på gratisgrejer. Jag personligen är väldigt duktig på att ta emot gratisgrejer, kanske bäst av alla, men vem ger egentligen bäst produkter i Cannes?
Det låter kanske som inledningen till en skrytartikel och det är förvisso sant, men faktum är att profilprodukter och gratisprylar är en jättemarknad. Vi har alla sett exempel på företag som skänker bort produkter som är både värdelösa och helt utan relevant koppling till företaget. Direkt skadliga för deras marknadsföring, rent av. Jag minns så väl när banken som jag låter vara anonym gav mig en plastbit med räfflor i för att rengöra grillar. Plastgrejen smälte mot grillgallret och jag lade inte om mina lån hos den aktuella banken.
När ett företag marknadsför sig med profilprodukter finns det flera saker som är värda att tänka på och du måste pricka in alla tre:
- Finns det ett riktigt behov för den här produkten eller slösar jag bara på jordens resurser genom att skapa dem?
- Finns det en naturlig koppling mellan produkten och det jag försöker marknadsföra?
- Håller min produkt någon typ av kvalité eller skapar jag bara billigt tjafs som återigen är dåligt för miljön?
Som exempel: Berghs tog en gång fram ett par hörlurar för att marknadsföra en pod vi släppt. Vi tänkte: hörlurar + Pod = logiskt och bra. Dessutom behöver väl alla hörlurar? Tyvärr köpte vi för billiga lurar, som olyckligtvis visade sig vara helt värdelösa. Vi prickade alltså in 2 av 3 och i slutändan skadade vi både varumärket och miljön. Fail av Berghs.
Nu till det spännande resultatet i tävlingen "Gratisprylar i Cannes 2017":
1. Peugeot, HOMiDO mini, ”VR-glasögon”
Tidigare har det varit Google Cardboard som dominerat marknaden för enkla och billiga ”VR-glasögon” som mer eller mindre bara är linser som använder sig av telefonens alla sensorer för rörelse (helt ärligt: jag är lite osäker på var skillnaden mellan VR-glasögon och 360-glasögon går, men ni fattar). Nu finns dessa och de fungerar precis lika bra och är betydligt mindre. De erbjuder förvisso långt ifrån en riktig VR-upplevelse, men de är helt klart värda några varv i någon bergochdalbana eller liknande. Vad Peugeot har med saken att göra är oklart. Givetvis borde de tagit fram en presentation av sin senaste bil i VR för att det ska fylla något syfte men det gjorde de inte. 2 av 3.
2. Accenture digital, Cannes Connect Band.
Under Cannes Lions sker säkert miljoner möten och du träffar nya människor precis hela tiden. Visitkort är så 90-tal och något du ständigt tappar bort de få gångerna du faktiskt vill använda ett. Detta har Accenture digital löst via ett bluetooth-armband som du ”bumpar” med någon annans armband och så byter ni helt enkelt kontaktuppgifter. Snyggt och välgjort med en enkel och effektiv app som låter synka med din telefonbok och andra funktioner. Jag har bara haft mitt armband i en dag men än så länge verkar det vara av bra kvalitet, vilket helt klart gör att Accenture digital har lyckats med alla tre punkterna. 3 av 3.
3. Facebook, solglasögon.
Ja, vi är i Cannes och ja, det är jätte-jätte-soligt hela tiden och ja, solglasögon tappar en bort ungefär 10 par om året, men vad har det med ett socialt nätverk att göra? Dessutom blir det hela lite jobbigt när konkurrenten Snapchat har automater för att köpa de betydligt häftigare Spectacles. För enkelt och inte kopplat till produkten, även om många säkert kommer gå runt med dem i Stockholm i sommar. 2 av 3.
4. FranceTVpublicité, Solhatt i barnstorlek.
Suck! 0/3. Behöver inte förklara den, va?
5. YouTube , T-shirt du designar själv
Rolig grej och lång kö för att få trycka upp din egen T-shirt som du får designa själv utifrån tidigare framtagna mallar. Temat på alla tryck är palmer, vilket jag misstänker har mer med platsen än youtube att göra. Faktiskt ingen logga eller något alls som kopplar till varumärket. Ett roligt minne men ingen profilprodukt.
2/3
Vinnaren är helt klar Accenture digital, Cannes Connect Band!!! På alla punkter.
/Johan Malmberg, projektledare på Berghs