Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Cannes Lions 2016: Kreatörer under press?
Solen har inte hunnit gå ned över Cannes Lions första dag men redan är det tydligt vilket fokus som lockar flest deltagare till seminarier och föreläsningar. Det har sagt förut men tål att upprepas: Virtual Reality, VR, är här för att stanna. Läs Berghs Head of Strategic Insight, Joakim Thulin, dela med sig av en spaning från Cannes Lions första dygn.
Årets upplaga av Cannes Lions, den stora internationella reklamfestivalen, har ett mycket tydligt fokus. Virtual Reality. VR-tekniken har mognat snabbt och är nu på väg att bli en etablerad del av vår vardag. Ung som gammal, festivalbesökare liksom nyfiken flanör, både innanför och utanför festivalområdet köar därför entusiastiskt och tålmodigt för att prova Samsungs googles och uppleva en alternativ värld.
"Your head's in a spinn trying to understand whats real and what's not", skriker en upprymd amerikan till sin mer stillsamma kollega efter en virtuell berg- och dalbana. Och enligt flera av talarna på Cannes Lions är det hela sanningen i ett nötskal. En helt ny dimension finns från och med nu tillgänglig för marknadsföraren, där villkoren kan skapas fristående från alla begränsningar. I en tid där varor och tjänster blir allt mer generiska är den tredje dimensionen, helt upplevelsebaserad, en skänk från ovan för en framåtlutad kreatör. Och samtidigt i en utmaning av enorma mått, eftersom tekniken just nu ligger långt före innehållet. Men det råder ingen tvivel om att flera av årets talare kommer att göra sitt bästa för att råda bot på kompetensbristen och gjuta mod i viljan att experimentera. Kort sagt: det är nu eller aldrig. Slaget om makten över kundrelationen mellan kreatörer och tekniker sker idag.
Hur tuff blir kampen och vem vinner?
I Cannes sticker man ut hakan och lägger flera föreläsningar under vinjetten, "Creativity under pressure". Hur ska den kreativa sektorn organisera sig för framgång när det inte längre enbart handlar om kreativitet utan också innovation? Kan algoritmer maximera effekten av marknadsföringen bortom vad en kreatör är kapabel till? Hur ska byråerna kunna arbeta med sina kunder, och inte bara för sina kunder? Och är vi egentligen kompetenta att hantera ny teknik när vi ständigt byter till den senaste utan att ha hunnit utvärdera den nuvarande? Frågorna är många och säkert också förslagen på angreppssätt som vi återkommer till i kommande inlägg.
Summerat från Cannes Lions första dag kan man konstatera att det är få överraskningar men att flera viktiga diskussioner har mognat och gått från ? till ! Det gillar vi!
Joakim Thulin, Head of Strategic Insight på Berghs School of Communication
Läs andra delen i spaningsserien från Cannes här.