Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Career Day 17: "Det är något speciellt med att komma hit"
Kaplan är ett företag som arbetar med relationsmarknadsföring och kundnöjdhet. Idag besöker de Berghs Career Day för att träffa studenter från den skola de själva en gång gått på. Ulrica och Maja berättar om sina förväntningar på dagen och delar med sig av några minnen från Berghs.
Hej Ulrica och Maja från Kaplan. Vad är era generella tankar inför Berghs Career Day 2017?
Ulrica: Det här är mitt tredje Career Day och det är så roligt att få komma hit och träffa unga människor med nya tankesätt och att få bli inspirerad av dem!
Hur sticker man ut bland alla studenter som konkurrerar om potentiella jobb?
Ulrica: Man måste ligga på lite, gäller att man pratar både innan och efter sin inbokade tid. Jag har en lista över deltagare som ska träffa oss där det var en kille som mailade innan och skrev att det ska bli kul att träffa oss, sånt är bra. Vi har också bjudit in till en after work, och att dyka upp på den är ett sätt att sälja in sig själv. Ska man få ett jobb måste man visa att man är intresserad.
Vilken är den största skillnaden mellan att plugga på Berghs och arbeta med riktiga case?
Maja: Jag minns själv att jag blev slagen över hur svårt det var att få igenom idéer. På en byrå pitchar du först idén, sen ska den igenom projektledare och kund. Det är många instanser den ska klara av innan den går igenom. På Berghs kan du göra din idé från början till slut och den blir fantastisk men i arbetslivet behövs den naggas och kompromissas lite. Samtidigt ska man göra det bästa utav det.
Ulrica: På Berghs hade man obegränsade budgetar om vad som helst, men så ser det inte ut idag.
Maja: Sen måste vi tillägga att det var ett tag sen vi gick här. Då låg Berghs dessutom på Söder Mälarstrand.
Ulrica och Maja har båda pluggat på Berghs tidigare: Ulrica studerade projektledning och tog examen 1994 och Maja gick copywriting 2001 - 2003. Under Ulricas tid hade Berghs sina lokaler i gamla Münchenbryggeriet på Söder, men flyttade 1998 till Sveavägen 34, där det har varit beläget i snart 20 år.
Gillar ni det nya läget bättre?
Maja: Det var fint där också, men det här är mycket större. Berghs är Berghs, det är något speciellt med att komma hit.
Ni nämnde tidigare att man bör visa intresse för byrån man ska träffa. Vilket är det största misstaget studenter gör vid intervjuerna?
Ulrica: Allmänt tips är att gå in på respektive byrås sajt och hitta saker som du undrar över. Det visar på att man är sugen på den byrån man träffar. Vi jobbar på en byrå som håller på med relationsmarknadsföring där vi inte gör film eller utomhusreklam, utan som mer går ut på att lära känna kunden och bygga lojalitet. Vi tror att det är framtiden och vi hoppas att fler höjer blicken och också ser det.
Vad vill ni säga till de som ska ut i arbetslivet?
Ulrica: Jobba hårt, det finns inga genvägar. När jag började på Ogilvy fick vi räkna på massa offerter som aldrig blev något, vara med på möten och anteckna. När du väl har blivit den personen som folk omkring dig kan räkna med får du till slut roligare uppdrag och blir ett namn i organisationen. Så har det varit för mig åtminstone.
Maja: Du måste visa att du är ambitiös men samtidigt inte låta någon trampa på dig. Du kan komma med nya tankar även fast du precis har börjat.
Text: Kevin Krooks. Foto: Ellen Syrjälä.