Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Caroline Nylander: ”Jag har alltid tyckt om att skriva”
30-åriga Caroline Nylander fick en alldeles extra intensiv första termin på Berghs. Samtidigt som skolan började arbetade hon nämligen med slutredigeringen av sin roman, som i vintras landade i bokhandelns hyllor. Om en månad avslutas hennes första år på Berghs.
Hej Caroline, du läser vid Berghs 2-åriga diplomprogram Reklam Copywriter. När och hur väcktes ditt intresse för att skriva?
Jag har alltid tyckt om att skriva, men det var när jag läste på Skrivarakademin som det blev mer på allvar. Där gick jag en tvååring utbildning i skönlitterärt skrivande. Innan hade jag mest skrivit för mig själv, lite poesi och noveller på egen hand, men på Skrivarakademin fick jag gå i en klass där alla hade skrivandet som största intresse. Och genom att kunna skiva på heltid blev det mer än bara en hobby.
Vad ledde dig fram till steget att söka Berghs copyutbildning?
Det var faktiskt min pojkvän som introducerade mig för utbildningen, han gick reklamlinjen på Berghs mellan 2005 och 2007. Så jag har hela tiden fått kika in i reklamvärlden genom honom och tyckt att den verkat väldigt spännande, rolig och intressant. När jag förra våren började fundera på vad jag skulle göra av mitt liv sa han att jag borde söka till Berghs, dels för att jag tyckte om att skriva, men också för att jag gillade det där med att klura idéer. Dagen efter gick jag in på Berghs hemsida och kikade på arbetsproverna och bestämde mig för att att söka.
I januari släpptes din debutroman Du satt på Karlavagnen, berätta om boken!
Det är en uppväxtskildring. Den handlar om hur det är att växa upp med en alkoholiserad pappa och en trasig mamma. Den är skriven ur allas perspektiv för att ge en så nyanserad bild som möjligt. Men parallellt löper också en kärlekshistoria, det är berättelsen om hur föräldrarna en gång träffades och blev kära. Vi får följa den fina tiden innan alkoholen kom in i bilden, men även sönderfallet, hur kärleken sakta går över i förtvivlan och sorg.
När började du skriva på den? Har processen pågått under många år eller samtidigt som du har läst här på Berghs?
Jag började skriva på boken sista terminen på Skrivarakademin. Det var 2008. Då hade jag en handledare som jag kunde bolla med under processens gång. När jag sedan gick ut skolan fortsatte jag att skriva på egen hand. Jag flyttade till London och började jobba i klädbutik och skrev varje ledig stund. 2012 blev mitt manus antaget av Forum förlag och då började ett långt redigeringsarbete som sträckte sig över hela första terminen på Berghs. Det var väldigt stressigt och intensivt. Jag hade precis kommit in på Berghs och ville göra mitt bästa såklart, samtidigt som jag var mitt uppe i slutprocessen av min debutroman. Det var ett himla hoppande mellan skolarbeten och skrivande, men det gick. I januari 2013 stod den i en av hyllorna på Akademibokhandeln. Det kändes otroligt speciellt efter fem års skrivande.
Vilken är den största skillnaden mellan att skriva skönlitterärt och att skriva som hantverk, inom grenen copywriting?
Inom det skönlitterära så har du en otrolig frihet, du kan sväva iväg där och försvinna i målande beskrivningar. Medan du som copy ska hålla dig kort och koncist. Du har alltid ramar att följa och blir mer låst. Men det är också det jag tycker är så roligt, att kombinera de här två. De kompletterar varandra väldigt bra. Jag har haft mycket hjälp i det skönlitterära genom att använda mig av copyns verktyg och tvärtom.
Berätta om ett av dina starkaste minnen från Berghs?
Det är nog från introveckan, hur vi direkt kastades in i ett projekt med okända människor och hur jag upptäckte hur mycket bra och kreativa människor jag hade omkring mig, och skulle ha i två år framåt. Det kändes väldigt spännande. Sedan minns jag såklart föreläsningen vi hade med Lotta Lundgren, hon satt på katedern och fick mig att trippa på moln resten av dagen. En helt fantastisk och inspirerande människa!
Snart är din tid på Berghs slut, vet du vad du vill göra härnäst?
Jag skulle gärna jobba på en byrå där man bygger koncept och idéer, men där man också får mycket utrymme för att skriva.
Dina bästa tips till blivande studenter på Berghs copywriterprogram?
Det kommer vara två otroligt lärorika år, sug åt dig så mycket som möjligt från både lärarna och de andra studenterna som du har omkring dig. Och framförallt: våga misslyckas. Det var något vi fick lära oss redan första dagen på Berghs och det tror jag är otroligt viktigt om man vill lyckas. Att våga slänga sig ut. När det gäller skrivandet så är det viktigt att skriva så mycket som möjligt och att skriva om. Låt andra titta på din text, man kan bli så hemmablind för sina egna ord. Och sen är det alltid bra att läsa mycket, alltifrån romaner till magasin och bloggar.