Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
“Vi ville göra något med studenterna eftersom de kommer att jobba med vårt media”
“Det finns massor av outnyttjad potential i den digitala utomhusreklam som visas idag och vi tänkte Berghs studenter nog kan lyfta den till nästa nivå”. Så beskriver Clear Channels Sofie Brange bakgrunden till den utmaning som 2017 resulterade i att en grupp Berghsstudenter skapade en kampanj för City Bikes som kommer att rulla under sju månader.
City Bikes är ett populärt lånecykelsystem som drivs av mediebolaget Clear Channel. I Stockholm och kranskommunerna finns nära 150 stationer med totalt cirka 1500 cyklar, som varje säsong står för ungefär en halv miljon lån. När Clear Channel inför cykelsäsongen 2017 tittade på marknadsföring av City Bikes valde de att göra något de aldrig tidigare provat, nämligen att lämna en utmaning till Berghs studenter. Utmaningen bestod i att skapa en reklamkampanj för City Bikes som ska synas i hela Stockholm under 2017. Vi ställde några frågor till Clear Channels PR and Communications Manager, Sofie Brange.
Hej Sofie Brange! Kan du berätta om bakgrunden till The Clear Challenge? Hur uppstod idén att kontakta Berghs från början?
Vi har länge funderat på möjligheten att göra något tillsammans med Berghs eftersom de som går på skolan så småningom kommer att jobba med vårt media. Dessutom tycker vi att det finns massor av outnyttjad potential i den digitala utomhusreklam som visas idag och tänkte att studenterna nog kan lyfta den till nästa nivå.
Tillsammans med representanter från Berghs enades ni i att ge samtliga studenter på Berghs en utmaning: The Clear Challenge. Beskriv utmaningen!
Studenternas utmaning var att skapa vår reklamkampanj för Stockholms lånecykelsystem City Bikes som ska synas i hela Stockholm under 2017. Det handlade alltså om ett unikt tillfälle att få göra en riktig kampanj som alla de känner i Stockholm förmodligen kommer att ha sett.
Hur kom det sig att ni valde just City Bikes som varumärke för studenterna att sätta tänderna i?
City Bikes är en fantastisk produkt på många sätt, bra för miljön och hälsan och dessutom är den billig. Vi har länge tänkt att vi vill hitta ett nytt sätt att bättre få ut det här budskapet till allmänheten men inte riktigt fått till det. Nu fick vi den möjligheten.
Hur har Clear Channel arbetat med marknadsföring av City Bikes tidigare?
Vi har marknadsfört City Bikes i våra egna kanaler i till exempel tunnelbanan. Vi har ju den möjligheten att komma ut brett så att alla ser vårt budskap, och har givetvis utnyttjat det. Dock har fokus i marknadsföringen legat mer på pris och plats än på känslor och identitet – och därav såg vi en stor möjlighet att koppla fler emotionella värden till City Bikes i och med det här samarbetet.
Tävlingen som ni delade ut till studenterna var frivillig och studenterna fick själva formera sig i grupper. Vilka förhoppningar hade ni initialt när ni lämnade uppdraget till studenterna?
Vi var ganska nervösa över hur många som skulle vilja vara med, med tanke på det låg utöver studenternas ordinarie kursplan, samt om det skulle vara tydligt vad uppgiften var.
Hur blev den faktiska responsen?
Jag fick först inget svar från Anton, vår kontaktperson på Berghs, kring hur många som anmält sig och då blev jag riktigt nervös. Så när han sedan återkom och sa att hela 21 grupper anmält sig så trodde jag knappt att det var sant – helt klart över förväntan.
Studenterna fick arbeta med briefen under två veckor. Berätta om dagen de presenterade sina lösningar! Vad upplevde ni, som uppdragsgivare?
Alla grupper fick tio minuter var på sig att presentera för oss i juryn, som bestod av marknadsavdelningen på Clear Channel, i Berghs aula. Det kändes otroligt lyxigt att ha 20 ”byråer” som pitchar på ens produkt, och att bara kunna välja och vraka bland idéer. Det var också fantastiskt att se hur mycket tid och tankeverksamhet som studenterna lagt ned – genomgående otroligt hög nivå.
Berätta om arbetet med att kora en vinnare! Var det svårt?
Den initiala tanken var att kora en vinnare på plats men efter de att alla grupper hade pitchat så kändes det helt omöjligt. Vi hade förväntat oss en hög nivå och att det skulle vara svårt, men inte så svårt. Så vi valde att ”nominera” fyra grupper till en nästa runda. Därefter hade vi ett möte i juryn och fattade det slutgiltiga beslutet – och då var vi helt eniga.
Gruppen som vann hade en lösning de kallar 214 stories. Berätta, vad var det ni föll för med den?
Det främsta anledning var att de hade har ett tydligt, starkt och genomgående koncept och idé. Vi tycker dessutom att konceptet verkligen fångar det faktum att City Bikes är en cykel för alla och vid alla tillfällen. Dessutom lyckades de med konststycket att skapa en flexibel kampanj som såväl kan sälja kort som att få ut budskapen om att City Bikes är bra för miljön, hälsan och för Stockholm.
214 stories - the story!
Läs om gruppen som skapade det vinnande bidraget i tävlingen och snart får se sin kampanj rulla i sju månader.
Läs mer!Så, vad händer nu? Hur arbetar ni vidare tillsammans med studenterna?
Bra fråga – först och främst ska vi träffa studenterna och fira deras vinst. Sen påbörjas ett gemensamt arbete att hitta ett bra sätt att genomföra kampanjen på.
Allra sist: hur är er generella upplevelse av att göra den här typen av samarbete med Berghs?
Det har varit jätteroligt, och som sagt så har studenterna verkligen imponerat på oss. Vi kommer tillbaka nästa år!
Relaterade artiklar
Kursen Place Branding gav Mardin nya insikter och verktyg
Mardin Hêja Baban berättar om kursen Place Branding som han gick på Berghs under hösten 2023.
Pascal använder kursen Place Branding dagligen
Pascal Tshibanda är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun. Här berättar han om sitt jobb och om kursen Place Branding.
Från receptionist till kommunikationsspecialist
Här berättar Annie Hall om sitt jobb och varför en kurs på Berghs i strategisk kommunikation var exakt vad hon behövde.