Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
De tre vanligaste juridiska misstagen företag begår i sociala medier

Sociala medier öppnar upp stora möjligheter för interaktion och utbyte, men samtidigt väcks en rad nya frågeställningar. Vad får jag egentligen göra? Hur fungerar det juridiska? Vem är ansvarig för det som skrivs och hur ska inlägg och kommentarer hanteras? Cecilia Torelm Tornberg arbetar på advokatbyrån Marlaw, här ger hon exempel på de tre vanligaste misstag företag begår juridiskt sett i sina sociala medie-kanaler.
1. Miss av kanalernas egna regler
Vid marknadsföringskampanjer missar många företag att alla olika sociala plattformar har särskilda villkor som måste följas av användarna. Många använder använder exempelvis Facebook på ett sätt som strider mot deras villkor, vilket gör att kampanjer stängs ned.
ARU på distans!
På den här kursen får du lära dig om marknadsföringslagen, tryckfrihet, etik och annat som en ansvarig reklamutgivare behöver kunna.
Läs mer och anmäl dig2. Otydlig marknadsföring
På nätet kan gränsen mellan reklam och personliga åsikter vara svåra för konsumenterna att urskilja, till exempel på bloggar. När företag marknadsför sig via sociala medier, exempelvis med hjälp av bloggare är det vanligt att man inte är tillräckligt tydlig med vad som är marknadsföring och vad som är kommunikation.
3. Upphovsrätten
Många företag köper loss bilder från bildbanker men har sedan inte full koll på hur rättigheterna för användningen av bilderna ser ut. Det är inte en självklarhet att man har rätt att använda och sprida köpta bilder i sociala medier.
Läs mer om vad som gäller rent juridiskt i sociala medier här.
Relaterade artiklar
Hållbarhetskommunikation som funkar – från fakta till handling
Problemet är i regel inte hållbarhetsarbetet i sig – utan hur vi kommunicerar det. Helena Björklund och Olof Gränström hjälper oss att förstå mer.
Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt
Här berättar Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Skansen, om sitt jobb och Berghs intensivkurs Bygga varumärke i sociala medier.
3 tips för starkare kriskommunikation
Dags att bli proaktiv! När en kris bryter ut är det ont om tid och lätt att ta fel beslut. Helena Söderblom delar med sig av några tips.