Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Den största utmaningen var att lita på oss själva
What would Frank Dandy do? Så lyder konceptet som en av examens grupperna på Berghs landade i under sin vår med varumärket.
Berätta lite om er kund, Frank Dandy!
Frank Dandy gör kalsonger och underklädesrelaterade plagg, typ stumpor och badbyxor. Som kund har de varit tillmötesgående, nyfikna och öppna, men framförallt väldigt positiva.
Hur kändes det att få Frank Dandy som kund?
Vi blev väldigt glada när vi fick Frank Dandy som kund! Vi tyckte att vi hade fått den bästa kunden och då hade vi inte ens träffat dem. Det känns som att skolan verkligen har matchat oss med en kund som de trodde skulle passa. Många av oss vill jobba med att bygga och utveckla varumärken och dessutom har några av oss jobbat inom retail innan Berghs.
Berätta om Briefen!
Som Daniel (VD på Frank Dandy) sa så slängde de in allt de kunde komma på i briefen. Frank Dandy har produkter som är gjorda av bra kvalité, bra passform och bra design, men när vi frågade om identiteten så fick vi mest höra om produktfördelar.
Därför kände vi att de behövde en identitet, innan vi kunde börja jobba med kommunikationen.
Beskriv er lösning!
Vi tog fram en varumärkesstrategi, ett nytt varumärkeslöfte, en ompositionering, en ny vision, ett nytt kommunikationskoncept. Vi har sedan tagit ut det i posters, stickers, en brand bible och en manifestfilm. Allt grundar sig i den identitet som vi tillsammans med Frank Dandy tagit fram.
Ni valde att ha er slutpresentation för kunden utanför skolan, varför?
Vårt koncept är “What would Frank Dandy do?”, och vi tog alla våra beslut baserat på det. Vi frågade oss själva vad vi trodde att Frank Dandy skulle göra, hur han skulle presentera, och vi kom snabbt fram till att han inte skulle hålla den i ett instängt skolklassrum.
Vad har varit den största utmaningen under examensarbetets gång?
Att lita på oss själva. Vi litade på varandra men vi litade inte på att det vi kom fram till var bra. Allt blev så naturligt och kändes så enkelt, något som fick oss att bitvis känna känslan: vad har vi gjort egentligen?
Varför ska man komma förbi just er monter nästa vecka under slututställningen?
Därför det är det skönaste hänget. Precis så som Frank Dandy skulle ha velat ha det. Vi har en hammock, brassestolar och kinaschack. Vi utlovar bra sällskap, grymt snack och många skratt. Kom så hänger vi lite!
Medverkande i gruppen
Michelle Johnsson (Interactive Communication – Strategist), Emilia Brandt (Marknadskommunikation), Elina Carle (Marknadskommunikation), Vera Nording
(Produktionsledning - operativ projektledning), Karin Nilsson (Strategisk kommunikation och PR), Mikael Dahl (Reklam - Art Director) och Noak Garberg (Reklam – Copywriter)
Berghs exhibition äger rum 25-26 maj. Då är alla välkomna att komma förbi Sveavägen 34 för att titta på de 18 kommunikationslösningar som presenteras i skolans lokaler.