Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
"Den visuella identiteten är central i varumärkesbyggandet"
Anders Malmströmer, kursansvarig för Berghs distanskurs Visuell Identitet, driver till vardags designbyrån AMGD/Anders Malmströmer Grafisk Design. I sitt arbete fokuserar han mycket på visuella identiteter och att översätta varumärkesstrategier till grafisk form. Här berättar Anders mer om sin kurs på Berghs.
Hej Anders, berätta om när din bana på Berghs tog sin början?
Jag har undervisat och föreläst här sedan 1998 faktiskt. Jag började på kvällskurserna och sen vidare till Grafisk design och Reklam på heltidsutbildningarna, och sedan några år även distanskurserna. Det är roligt, stimulerande och en bra ”motvikt” till mitt vanliga jobb som Creative Director att jobba på Berghs och med elever.
Varför är visuella identiteter viktigt?
Även om vi lever i en kommunikationsvärld som blir allt mer komplex, och där fler och fler delar måste samverka för att bygga starka varumärken, så är den visuella identiteten fortfarande central. Syns vi inte, så finns vi inte.
Händer det något spännande inom området just nu?
Ja, minst sagt. Vi går från en tid där regler och manualer styrde arbetet, till att istället fokusera på hur vi på bästa sätt kommunicerar vid varje givet tillfälle. Det är en bra och nödvändig utveckling, men det ställer också nya krav på oss designers. Sen har vi det ökade antalet plattformar vi måste verka på, jag tänker inte minst på utvecklingen inom digitala medier. Det är också en stor utmaning.
Vilka vänder sig kursen som du är ansvarig för, Visuella identiteter, egentligen till?
Min kurs riktar sig till dig som arbetar som junior på design- eller reklambyrå, och vill ta ett steg vidare i karriären. Eller Inhouse, på en marknads- eller informationsavdelning. Och till frilansande formgivare som vill vässa sina kunskaper inom området.
Vilka program bör man kunna hantera för att hänga med i din kurs?
Har du kunskap inom Adobe CS, alltså InDesign, Illustrator och Photoshop så kommer det att fungera mycket bra!
Hur fungerar det att lära ut visuell design och visuella identiteter på distans? Är det något som är extra bra med formatet? Eller tvärtom, som gör det svårare?
Man måste vara extra tydlig med vad man menar, när man ger feedback i text. Samtidigt är det en nyttig övning, både för mig och kursdeltagarna, att formulera tankar och argument i skrift. Vi arbetar också väldigt mycket med visuella exempel, såklart.
Vilka är dina förväntningar inför kursstarten?
Det ska bli väldigt roligt med en ny termin och att få träffa nya människor! Det blir alltid en spännande mix av kursdeltagare med varierande bakgrund. Och det är bra - vi kan ju alla lära något av varandra.
Var hittar du själv inspiration i den visuella djungeln?
Nästan överallt. Världen är ju full av grafisk form. Det gäller bara att vara nyfiken och uppmärksam.
Anders Malmströmers kurs Visuell Identitet startar varje höst och vår på Berghs. Här läser du mer om kursen!