Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
"Det finns lika många anledningar att läsa Copywriting som det finns studenter"
Om man intresserad av att läsa en kurs i Copywriting på Berghs är det stor chans att man kommer att träffa Ylva Björnström. Hon är kursansvarig för distanskurserna i Copywriting. Här berättar Ylva mer om sig själv och de kurser hon driver.
Hej Ylva, du är lärare för Berghs distanskurser i Copywriting. Hur hamnade du själv på Berghs?
– Jag gick själv på Berghs i slutet av 80-talet och att undervisa här är ett sätt att komma tillbaka och hälsa på. Jag har undervisat flera gånger i olika omgångar. Det här är tredje omgången och den här gången har jag bestämt mig för att undervisningen ska få ta en ganska stor del av min tid under ett par år. Tidigare har jag bara dykt upp på enstaka lektioner.
Vad är det som gjort att du har stannat kvar på Berghs?
– På Berghs får jag träffa extremt nyfikna och ambitiösa studenter. Vuxna människor som redan har en del erfarenhet av arbetslivet i närliggande branscher. Det har varit konstant intressant hittills.
För dig personligen, vad är det roligaste med ditt arbete här på Berghs?
– Utmaningen i att vara med och bidra till att människor utvecklas. Att jag själv lär mig minst lika mycket som studenterna och att jag alltid blir sugen på att jobba med mitt efter lektionerna.
Vad inspirerar dig?
– Samtal är viktiga. Just nu blir jag inspirerad av samtal med min dotter som är grafisk formgivare. Att göra många olika saker. Jag brukar måla när jag är trött på att skriva. Eller skriva poesi som är så långt ifrån den kommersiella texten man kan komma. Allting utanför reklambranschen är en källa till inspiration. Reklambranschen är ett laboratorium. Reklam handlar alltid om människors liv på något sätt, så en pretentiös del av svaret får bli– livet.