Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Det smarta hemmet är fortfarande ganska korkat
När Berghs Tobias Lundqvist i början av 2016 var på plats på världens största teknikmässa, CES i Las Vegas, inledde han sin trendspaning med fokus Virtual Reality. I den andra delen av Tobias spaning tittar vi närmare på The Internet of Things och Tobias frågar sig: hur smart är det nya "smarta hemmet" egentligen?
Ta del av första delen i Tobias CES-spaning!
I en bloggpost, publicerad 26:e maj 2014, filosoferar Benedict Evans om hur vi kommer förhålla oss till de processorer och sensorer som omger oss i vårt vardagliga liv.
”My grandfather could probably have told you how many electric motors he owned. There was one in the car, one in the fridge, one in his drill and so on.
My father, when I was a child, might have struggled to list all the motors he owned (how many, exactly, are in a car?) but could have told you how many devices were in the house that had a chip in.
Today, I have no idea how many devices I own with a chip, but I could tell you how many have a network connection. And I doubt my children will know that, in their turn.”
Hans tankar speglar mycket av det vi fick se på mässgolvet i 2016 års upplaga av CES. Allt som kan ha en processor och en internetuppkoppling i sig kommer att ha det – och vi kan i dag inte förutse en bråkdel av alla användningsområden som kommer av att ha ett uppkopplat hem.
Vad är Internet of Things?
Trenden kallas i folkmun för IoT, Internet of Things. Termen myntades först av Kevin Ashton när han med hjälp av RFID-chip försökte förbättra Proctor & Gambles produktionsflöde. Han skulle senare förflytta sig till MIT, där hans forskning lade grunden för dagens IoT-trend.
Med IoT menas det närverk av fysiska produkter som kopplas upp mot internet för att på så sätt skapa mervärde för kunden. Om t.ex. din termostat och ditt inbrottslarm kan kommunicera så kan värmen sänkas i villan under de perioder du inte är hemma. Din elbil kan kontrollera när elen är billigast på natten och välja att ladda batterierna då. Ditt kylskåp kan upptäcka när vissa produkter tar slut och påminna dig att köpa dessa, eller helt enkelt beställa hem själv (om du inte ska på semester, vilket den kan förstå från din kalender i telefonen).
Med hjälp av uppkopplade produkter, ett självlärande moln och tredjepartstjänster såsom hemleverans av förbrukningsvaror kommer vi kunna frigöra mer tid till det som vi faktiskt vill göra.
Jättar som Apple, Google, Samsung och LG spurtar nu för att få ut ett komplett smart hem, i stark konkurrens av små startups med innovativa lösningar. Efter en snabb översikt av utbudet kan man dock konstatera att vi har en lång väg kvar innan lösningen blir tillräckligt sömlös för att övertyga den stora massan.
De dumma, smarta kylskåpen
Teknikjättarna satsar hårt på uppkopplade kylskåp i år. Med en enorm skärm på framsidan hoppas Samsung bli den naturliga hubben för familjen. Gemensamma kalendrar, väderleksrapporter och underhållnings-appar är några av de nya funktioner som det bjuds på. Teknikpressen är dock långt ifrån övertygad. Den smarta kylen har redan hamnat på listor såsom ”9 of the Stupidest Smart Home Appliances” och Mark Bolen sammanfattar stämningen i en syrlig bloggpost på The Bolen Report:
”Samsung representatives no doubt attempted to make an intriguing case as to why anyone would need all this garbage in a refrigerator, but I couldn’t bring myself to listen to their BS and checked out early on that one.”
LG försöker istället locka oss med rörelsesensorer som känner av när du är i närheten och automatiskt öppnar kylskåpsdörren. Även denna funktion får känna på syrlig kritik när The Verge på sitt sedvanliga, syrliga vis kommenterar denna ”oumbärliga” feature:
” In case you were tired of opening refrigerator doors like some kind of Neanderthal, LG has the perfect fridge for you. (…) All told, the Signature fridge is all about you never having to open doors yourself again, because that's for lesser humans stuck in the 20th century.”
Det finns dock ljus bakom IoT-molnet. En av de smartaste av de smarta funktionerna är Samsungs inbyggda kameror i deras Family Hub Refrigerator som tar en bild varje gång du stänger kylskåpsdörren. Bilden är sedan tillgänglig via din telefon, vilket hjälper dig att se om någon i familjen ätit upp alla ingredienser till den där indonesiska grytan du planerade för helgen.
Det finns många frågor om smarta vitvaror, vilket bland annat behandlas i The Vergecast. Vi vet alla vad som händer när det kommer en uppdatering till din iPhone, som gör den så långsam att den mer eller mindre blir obrukbar. Att köpa en ny telefon svider i plånboken, men frågan är hur Samsung kommer behandla dyrare elektronik. Kommer de inte uppdateras, vilket gör att köpare går miste om de senaste funktionerna. Eller kommer de uppdateras med risk för att försämra användarupplevelsen? När vi köper ett kylskåp så förväntar vi oss att det ska hålla i decennier.
Hur kommer teknikföretagen hantera den förväntan och hur uppgraderingsbart kommer det att vara? Innan vi har ett svar på det så kommer de flesta konsumenter dra sig för att investera i halvkorkade, smarta vitvaror.
Vad innebär IoT för marknadsförare?
Innovation och kommunikation rör sig ständigt närmare varandra och i många fall är det omöjligt att skilja dem åt. Med IoT kommer marknadsförare få en mängd nya plattformar att använda sig av. Trygg Hansa kommer kunna koppla brandvarnaren till sin smartphone-app, Netflix kommer kunna planera din filmkväll efter när du måste gå upp dagen efter och ICA kan leverera välriktade annonser beroende på vad som saknas i ditt kylskåp.
Forbes Neil Patel skrev nyligen om hur IoT kommer förändra vardagen för marknadsförare. I en entusiastisk artikel beskrev han hur IoT kan bli större än många av de trender vi fokuserar på i dag:
According to recent surveys, seasoned marketers think that the marketing impact of IoT will oustrip the signifiance of big data, mobile marketing, personalized transactions, and consumer experience. IoT doesn’t ignore those existing trends. It subsumes them in a vastly interconnected world.
Vi kommer dock få vänta ett tag på ett verkligt smart hem. Än så länge nöjer sig leverantörerna med gimmick-produkter och slutna system, där användarnyttan inte hänger med nyhetens behag. Den som redan nu börjar investera i ett smart hem riskerar att bli besviken på hur korkat det – trots allt – fortfarande är.