Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Digital Design-studenter tar fram AR-app
Anna, Kristin, Ylva & Petra har precis examinerats från Berghs Upgrade: Digital Design. Som slutarbete tog de fram en AR-app för kunden ArkDes som ska ge en mer interaktiv upplevelse för besökaren.
ArkDes, eller Arkitektur- och designcentrum, var en av beställarna av Digital design-studenternas slutarbeten. Utöver att ArkDes vill vara i framkant och stärka sin identitet samt ge en fördjupad upplevelse för målgruppen, så var briefen öppen. Det var efter en diskussion kring ArkDes behov och målgrupper som Anna, Kristin, Ylva & Petra bestämde sig för att ta fram en AR-app. Appen är tänkt att fungera som en digital behållare som kan fyllas med olika innehåll beroende på vilken utställning som äger rum i ArkDes lokaler. Med hjälp av AR-teknologin kan appen känna av var besökaren befinner sig i utställningen och visa upp information om ett visst verk. Syftet med appen är att den ska förhöja, fördjupa och förlänga besöket och på så vis skapa en bättre relation med målgruppen.
– Vi jobbade mot en målgrupp som är samtida, vill ha fördjupad information kring utställningarna, vill vara först med ny teknologin, är experimentella, aktiva, gillar att upptäcka nya saker och dessutom är villig att dela sina insikter. Efter ett gediget processarbete har vi slutligen gjort prototyper som vi sedan har testat på målgruppen för att skapa en produkt som slutanvändaren förstår och gillar, säger Anna.
Appen ska med hjälp av AR-teknologi hjälpa slutanvändaren att få en djupare förståelse och information kring det objekt som den är intresserad utav. Den här lösningen kan i första hand användas i utställningshallarna, men även utanför ArkDes lokaler. Tänk dig att du passerar en byggnad som du är intresserad av att veta mer om och använder dig utav den här appen. På så sätt förlänger ArkDes relationen till dig som slutkund även efter utställningen.
Hur kommer det sig att ni valde att gå Berghs Upgrade: Digital Design?
– Det känns som ett måste att du ska kunna digital design om du ska verka som art director idag. Jag har letat i flera år efter rätt utbildning och när jag läste om den här så kändes den rätt. Det är viktigt att hela tiden bygga vidare på sin kompetens. Jag har blivit så grymt mycket bättre inom många plan: digitalt, personligt, på program och även tankemässigt. Jag har fått verktyg att jobba med och i kombination med mina erfarenheter som AD, projektledare och stylist så är det superbra att ha med sig som UX-designer. Det känns grymt bra, säger Anna.
– Jag hade länge varit intresserad av servicedesign efter att jag tidigare gått en kurs i design management på Berghs. Dessutom ville jag bygga på mina digitala kunskaper. När jag började fundera på en förändring i mitt yrkesliv kollade jag möjligheterna att jobba med både visuell design och servicedesign. Då hittade jag den här kursen och kände att det var precis vad jag letade efter, säger Ylva.
Vad blir nästa steg i karriären efter utbildningen?
– Vi vill söka oss till företag som ligger i framkant, som är nyfikna och som ser UX och design som en symbios. Och som bonus har vi ju fått ett nytt nätverk med fantastiskt kreativa personer som vi kommer hålla kontakten med, säger Kristin.
– Nu är jag så sugen på att använda allt jag lärt mig i praktiken. Och att alltid fortsätta utvecklas! Känns som en spännande och rolig resa har börjat, avslutar Petra.
På bilden från vänster: Ylva Boske, Anna Hänström, Kristin Lorenzen & Petra Fagerlind.
Relaterade artiklar
Berghs Upgrade gav Lina en ny karriär på 12 veckor
Hösten 2017 gick Lina Földessy utbildningen Berghs Upgrade: Digital Design.
Berghs Upgrade: skifta karriär på 12 veckor
Med intensivutbildningen Berghs Upgrade kan du skifta karriär och utbilda till en ny yrkesroll baserad på befintlig kompetens - på 12 veckor.
Uppgradera istället för att nyrekrytera
Att säkra relevant kompetens blir allt svårare, samtidigt som att rekrytera är både dyrt och tidskrävande.