Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Digital marknadsförare? Här är 5 saker du BÖR ha koll på!

Som digital marknadsförare har du beröringsområden i allt från strategi, analys till utveckling och planering av marknadsföringsarbetet. Trender, mönster och beteenden skiftar otroligt fort i de digitala kanalerna och att ständigt implementera nya verklighetsanpassade strategier blir därför många gånger avgörande för att få resultat. Kan du det viktigaste? Här är fem saker du måste ha koll på!

1. KPI:er och mål

Det kan tyckas självklart att en digital marknadsförare bör arbeta efter uppsatta KPI:er och mål, men faktum är att vi ofta kan tappa bort oss i varför vi lanserar en kampanj och vad den ska resultera i om vi inte innan tydligt definierat vad våra KPI:er är. Det blir också omöjligt att utvärdera om din kampanj eller annons levererat om du inte har tydligt uppsatta mål och mätpunkter redan innan den lanseras. En annan viktig sak att ha i åtanke är att använda rätt KPI. Är det exempelvis rimligt att ha CPA/CPO som KPI, om det skiljer stort i värde mellan olika ordrar? Speglar dina KPI:er bolagets affärsmål?

2. Har du koll på spårningen?

Att jobba datadrivet har varit det nya svarta i några år, och om affärsbeslut ska tas baserat på vad siffrorna säger är det kritiskt att du tittar på rätt siffror! Det kan vara allt ifrån felaktiga mätpunkter i Google Tag Manager till inkorrekt data i ditt CRM-system. Om du fattar beslut baserat på fel data kan det många gånger bli värre än om du bara hade skjutit från höften, så dubbelkolla och trippelkolla och om du är osäker - ta hjälp av en implementatitionsspecialist.

3. UTM-tagga ALLT

Oavsett om du skickar ut ett nyhetsbrev, en Facebook-annons eller ett organiskt inlägg på Linkedin, se till att sätt en UTM-tagg på dina länkar! Viktigt är också att namnge dessa så att du tydligt ser från vilken annons eller vilket inlägg du får de bästa klicken. Datan du får ut i exempelvis Facebook Business manager är bara halva sanningen. Det är vad besökarna gör när de väl kommer till din sajt som är det viktiga, och har du då glömt UTM-taggen blir det väldigt svårt att få reda på detta.

4. Google Analytics - din allra bästa vän

Även om du inte jobbar som renodlad webbanalytiker är det viktigt att du har koll på det kanske främsta verktyget av alla inom digital marknads­föring, Google Analytics. Här kan du följa upp effekterna av alla dina kampanjer och annonser oavsett plattform, förutsatt att du UTM-taggat såklart. Du kan även hitta värdefulla insikter om dina användare och sätta upp egna målgrupper som du sedan kan använda i din annonsering.

5. Attribution

Det pratas en hel del om attribution och om hur kritiskt det är men det är få som verkligen jobbar aktivt med just detta. Kort sagt kan man förklara attribution som värdet av de olika touchpoints som dina besökare har innan de konverterar. För att ta ett exempel: en besökare klickar först på din FB-annons, sedan på en banner och efter det klickar besökaren på en länk i ditt nyhetsbrev och slutligen på en sökannons och konverterar då. Vilket klick ska då ha cred för konverteringen? Och hur mycket spelade varje kanal in i den slutliga konverteringen? Att sätta upp själva mätningen för detta är svårt och att få 100%-iga svar är inte heller det lättaste. Men att alltid ha detta i åtanke när du utvärderar dina insatser är viktigt, då kanske du på sikt kan utröna mönster.