Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Efter examen: Axel fångade drömjobbet på AKQA

Redan under studietiden har många studenter på Berghs en god aning om var de skulle vilja hamna efteråt. En del drömmer sig utomlands, en del har en viss arbetsplats i bakhuvudet. Axel Nygårds, som avslutade sina studier i våras, drömde om att arbeta på den digitala byrån AKQA. Här berättar han hur han gick till väga för att få jobb på sin drömarbetsplats.
Axel Nygårds examinerades i maj från heltidsprogrammet Interactive Communication. Han har nu fått jobb på det nystartade Sverigekontoret för AKQA - en av världens mest innovativa byråer.
Berätta lite om dina studier på Berghs?
Jag läste till kreatör på programmet Interactive Communication. Det var ett mycket intensivt, roligt och lärorikt år.
Hade du en idé om vad du ville jobba med innan du började dina studier?
Jag har så länge jag kan minnas velat jobba med kommunikation. Att få jobb på AKQA har både varit en dröm och ett mål och jag la mycket tid och energi på att just söka dit.
Hur gick det till när du sökte jobb på AKQA?
Jag fick en kontaktuppgift till en rekryterare på byrån av en person som gick samma program som jag året innan mig. Jag mailade rekryteraren och sen började en process som varade i cirka 2-3 månader. Till sist fick jag ett konkret jobberbjudande.
Hur gick själva ansökningsprocessen till?
Den bestod av många Skype- och mailkonversationer med Londonkontoret som sedan ledde till att jag fick åka till Göteborg på en ”riktig intervju”.
Vad har du för förväntningar på jobbet?
Jag hoppas på mycket och hårt jobb samt nya utmaningar.
Har du några tips till andra Berghs-studerande inför arbetsansökningsprocessen?
Läs in dig på byrån du vill jobba på. Skicka många mail och börja helst redan på våren när du fortfarande går på Berghs. Anställningsprocesser kan ta lång tid. Se till att jobba hårt med att få till en bra portfolio som visar vem du är och vad du vill jobba med.
Relaterade artiklar
Kursen gav Sandra nyckeln till att använda sociala medier framgångsrikt
Här berättar Sandra Axell Katouzi, marknadschef på Skansen, om sitt jobb och Berghs intensivkurs Bygga varumärke i sociala medier.
Anton lärde sig hur små justeringar kan göra stor skillnad
Anton Peterson jobbar med kommunikation och digital marknadsföring på Danske Bank. I februari gick han Digital spridnings- och kanalstrategi.
Kursnyheter på Berghs!
Har du undrat vad det finns för nya spännande kurser på Berghs? Då kan vi glatt meddela att vårt utbud har fått tillökning.