Artiklar

Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.

Efter examen: Johan Ståhlberg och Fotografiska är en perfekt match

unnamed

Johan Ståhlberg har pluggat på Berghs inte bara en, utan två gånger. Idag arbetar han som digital redaktör och digitalt ansvarig på Fotografiska i Stockholm, ett jobb som enligt honom kombinerar alla hans intresseområden och kvaliteter som kommunikatör. Här delar Johan med sig av sin berättelse.

Att Berghs studenter lyckas bra efter sin examen är ett faktum. Fler än 95% av Berghs alumnistudenter har de facto ett jobb sex månader efter avslutad utbildning på Sveavägen i Stockholm. Men vad menas egentligen med “att lyckas” och vilka typer av stigar är det våra studenter väljer att trampa sig fram på?

I den här artikelserien, “Efter Examen”, har vi intervjuat en rad alumnistudenter om vad som hände efter att de tagit sin examen från Berghs. Vi får höra om deras coola, roliga, ovanliga, avancerade eller på något annat sätt imponerande jobb och ta del av deras bästa tips på hur man bäst ska börja sin bana mot sitt eget drömjobb - en bana som ter sig olika för alla olika studenter men har ett gemensamt startskott: de sökte till Berghs.

Johan Ståhlberg tog examen från Berghs våren 2015 och arbetar nu som digital redaktör på Fotografiska i Stockholm. Här är hans historia och insikter i hur han fick jobbet han idag har och beskriver sig vara “en perfekt matchning” med.

Kan du berätta om din studietid på Berghs?
Jag har faktiskt gått Berghs två gånger. Första gången var det 2012 tror jag. Jag läste Berghs Bachelor och åkte sedan till Perth i Australien. Nu sista gången läste jag Interactive Communication som nu heter Digital kreatör/Digital Strateg. Jag sökte faktiskt in till Art Director men blev flyttad till Interactive Communication, och ärligt talat? Det bästa som hänt mig! Det märks det behövs en digital spetskompetens där ute och efterfrågan är stor! Vi fick fantastiskt roliga och engagerande uppgifter på nästan alla kurser, och klassen var fantastisk! Jag blev lite osäker när vi från start började med kursen SEO (search engine optimization). Jag blev rädd att jag hade hamnat helt fel, men vår programansvarig, Tobias, lugnade mig och sa "det kommer bli bra", haha! Jag trivs på Berghs, det är en bra skola där alla är riktig engagerade, både lärare och studenter. Vi jobbade mycket över klassgränserna vilket är riktigt bra och roligt!

Hur kändes det när du tog examen, hade du en klar idé om vad du ville jobba med?
Ja jag hade stenkoll. Redan innan jag började på Berghs visste jag vad jag ville göra, och var jag ville ha min praktik. Jag ville jobba med digital marknads­föring och content, särskilt inom sociala medier för modebranschen, kombinerat med allt det nya jag lärt mig inom digital kommunikation och med mitt ”gamla yrke” som fotograf. Även om mode inte är min prio just nu så jobbar vi mycket med mode, då många utställningar handlar om det. Vi tilldelades ELLE-galans hederspris 2016 för det arbete vi gjort med att hjälpt lyfta mode från en ”nördnivå” till den bredare massan via våra utställningar.

Hur fick du ditt nuvarande jobb?
Jag såg av en slump att Fotografiska sökte digital redaktör och skickade in min ansökan med portfolios, tankar och ståndpunkter inom social media osv. Två träffar senare sitter jag nu här som digital redaktör och digitalt ansvarig. Jag har alltid gillat och haft koll på Fotografiska eftersom jag arbetat som fotograf i snart 13 år och även sålt mina böcker i deras shop. Så det kändes som en perfekt matchning!

Vad är det roligaste med det?
Det roligaste är att det alltid finns så otroligt bra innehåll att arbeta med och det kommer alltid nytt i och med att utställningarna byts ut. Vi är ett litet team som jobbar på marknadsavdelningen, jag och min chef Margita Ingwall började nästan samtidigt. Jag använder mina kunskaper som fotograf och både för att skapa mycket eget content och när det gäller att sortera det som kommer in. Fotografiska har flera starka ben att stå på; våra utställningar, restaurangen, butikerna och min favorit - Fotografiska for Life där vi jobbar med vårt starka samhällsengagemang.

Vad är det mest utmanande?

Det mest utmanande är att hinna med i alla snabba svängar, vi når ut mer och mer internationellt, samt märker av att vi är en stark röst och kraft i samhället. Det gäller att hålla sig uppdaterad och ha koll ifall något händer. När den hemska terrorattacken i Paris hände var vi snabba med att komma ut med en text på våra sociala medier där folk kunde skriva av sig, samt med ett statement som rullade på vår fasadskärm för alla besökare att se. Annars gäller det att se till man inte hamnar i gamla fotspår, att vi förnyar oss och överraskar hela tiden.

Kan du beskriva hur ”en vanlig dag” på jobbet ser ut?
Jag kommer till jobbet och fikar med alla mina kollegor, där snackar vi ihop oss om veckan och allt möjligt. Sedan är det beta av mailen och ta tag i dagens to do list. Även planera våra sociala medier och skapa innehåll till dessa. Till exempel på Instagram har vi börjat arbeta med många internationella fotografer som ska kurera, och det tar en del tid att hitta kontakt, skapa ett upplägg mm. Annars ska hemsidan uppdateras med text, kanske att jag behöver fotografera något eller redigera en film. Vi är väldigt starka på content och sociala medier så stor tid ägnas åt detta, Vi vill engagera våra fans och gäster så mycket vi kan i alla kanaler. Kampanjen Nystartsmobilen som är en del av Fotografiska for Life är ett riktigt bra exempel på detta, där folk lämnade in sina gamla mobiler som de hade liggandes till oss, och sedan via Tele2 och Refugee phones fick ensamkommande flyktingbarn en ny smartphone för att kunna hålla kontakt med sin familj. Den engagerade många, både på sociala medier och IRL.

Hur har dina studier på Berghs hjälpt dig i ditt jobb?
Berghs gav mig möjlighet att sortera lite extra i huvudet vad jag ville göra inom kommunikation och kunna fokusera på det. Jag fick också en bra grund att stå på kring vad digital kommunikation handlar om. Dessa grundstenar har jag nytta av nu, när det tex gäller folks beteenden på nätet, UX, WP mm. Men det viktigaste är nog att man lär sig använda sin erfarenhet från innan Berghs och kombinera den med det man pluggar. Även om många pluggar AD, Copy, digitalt eller PR och har sotarmössa så har vi alla ändå en personlig USP (unique selling point).

Vad är dina bästa tips till studerande som ska söka till Berghs i vår?
Tänk mer på problemlösning och idé än att du måste lämna in ett 100% snyggt hantverk. Det kan du alltid lära dig på skolan att utveckla, det är hur du löser ett kommunikationsproblem som jag tror är det intressanta för skolan att se. Sen så är myten om att du måste tacka ja till kaffet på intervjun en lögn!

Vill du läsa mer om vad andra Berghsstudenter gjorde efter examen? 

Berghs Rekryterade Adam direkt efter examen - Adam Andersson på Berghs

Han fångade drömjobbet efter studierna - Axel Nygårds på AKQA