Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Efter examen: Karim ansvarar för åtta globala varumärken på tre marknader
Karim minns sin examen från Berghs som den vore igår, trots att 6 år i arbetslivet hunnit passera. Som PR-ansvarig på Unilever har han idag ett jobb som både utmanar och stimulerar. "Ett tips är att tänka efter hur du vill jobba och vad du kan bidra med. En titel kommer automatiskt om du uppfyller kraven", berättar Karim Wallden.
I den här artikelserien tittar vi närmare på Berghs alumnistudenter. Vad har de tagit sig för sedan den där dagen då de tog sin examen och klev ut i arbetslivet? Valde de att fortsätta inom den bana de utbildat sig? Hittade de på något helt annat? Vilka jobb har de idag? Och hur ser de tillbaka på sina tid på skolan? Det står tydligt att alla studenter väljer sin helt egna väg och deras banor är lika indivuduella som unika. Det de har gemensamt är dock detsamma: de valde att söka till Berghs.
Karim Wallden tog examen från programmet Marknadskommunikation (idag kallat Strategisk Kommunikation) 2009. Efter ett intensivt år på skolan var hans mål att arbeta på en stor byrå i Stockholm, och han var en av de studenter som redan hade fått jobb då han tog sin examen. Här berättar Karim om åren som följde och hur hans stigar ledde honom fram till Unilever, där han idag arbetar som PR-ansvarig för en rad globala varumärken.
Hej Karim! Kan du berätta om din studietid på Berghs?
En intensiv period tillsammans med positiva och engagerade människor där vi alla samlades runt en gnutta hybris, nyfikenhet, samarbeten, sena kvällar och prestationsångest. Jag blev hyfsat överrumplad över hur många fantastiska vänner, mentorer och handledare som bidrog med ny kunskap men även som utmanade mitt eget tänkande.
Hur kändes det när du tog examen, hade du en klar idé om vad du ville jobba med?
Många känslor, både förväntansfull att efter drygt 4 års studier få testa mina kunskaper men även en rädsla att bli utmanad på riktigt. Mitt mål var att jobba på en stor byrå i Stockholm. Väldigt snävt och enkelspårigt men det var så jag tänkte då och jag hade turen att ha ett jobb när jag tog examen. Tror att det är få som exakt vet vad de vill efter sina studier. Ett tips är att tänka efter hur du vill jobba och vad du kan bidra med. En titel kommer automatiskt om du uppfyller kraven.
Hur förlöpte det första året efter examen?
De sena kvällarna från Berghs med Thai Take Away fortsatte under första året. Minns att jag alltför ofta bar på en mapp in i möten med anteckningar med varumärkesmodeller och citat från gamla lärare och elever. Min dåvarande kollega och vän Lisa Rytter och jag fick mycket vägledning, utrymme och tankefrihet från mer seniora kollegor, vilket jag idag är otroligt tacksam för.
Idag är du anställd på Unilever som PR-ansvarig för Norden inom Personal Care. Hur fick du ditt nuvarande jobb?
Jag hoppas att de såg en potential, attityd och en ödmjuk inställning till ledarskap. Sedan var jag tydlig med vad jag ville och kunde bidra med efter 5 års arbetserfarenhet av pr, fmcg och skönhetsvarumärken. Tror det i slutändan föll på min nyfikenhet på att komma till en miljö och få erfarenhet.
Vad är det roligaste med det?
Unilever är ett av världens största dagligvarubolag och möjligheterna är enorma. Inte bara för att jag får möjlighet att arbeta med kända varumärken såsom AXE, Dove, Pepsodent och Ben&Jerrys utan också för att Unilever tar ett enormt samhällsansvar, vilket införlivas i alla led. Eftersom det finns så otroligt många ambitiösa kollegor som varje dag bjuder på kunskap inom olika roller lär jag mig nya saker varje gång jag pratar med någon.
Vad är det mest utmanande?
Mitt ansvarsområde innefattar åtta globalt stora varumärken på tre marknader. För att lyckas kan jag inte lägga för mycket tid på detaljer utan det kräver ett holistiskt perspektiv, fokus, en tydlig ledarskapsstil och att våga ta beslut gentemot kollegor och pr-byråer. Som medarbetare krävs det att du ofta måste vara resultat– och lösningsorienterad vilket jag fortfarande utmanas av då PR inte alltför ofta har garanterade mätverktyg. Att arbeta mot ett gemensamt mål är något vi alltid strävar efter men jag kan absolut utveckla förmågan att ha en stringens i hur vi sammanflätar en kommunikationslösning, från idé och kommunikation i form av pr, media, sampling, event till vad som konsumenterna möts av i butik.
Hur har dina studier på Berghs hjälpt dig i ditt arbetsliv idag?
Först och främst mitt nätverk och mina vänner, som jag både jobbar, diskuterar och fikar med på helgerna. Berghs gav mig en stadig grund och jag hade nog aldrig varit där jag är idag rent egenskaps– och karriärmässigt.
Vilka är dina bästa tips till dem som ska söka till Berghs i vår? Kan du minnas hur du själv tänkte under våren med arbetsproverna?
Först och främst, våga sök! Berghs behöver fler som tänker olika! Tänk igenom vad som motiverar dig och ge allt. Våga fråga om en second opinion och var inte rädd att fråga folk som inte är i branschen. Förstår din familj eller dina vänner inte dina tankar så kan det vara värt att tänka ett steg längre, det är oftast dem du ska kommunicera med i slutändan. Väl på Berghs så kom ihåg att du kan lyckas ensam men det är teamet som gör det tillsammans. Det kommer ta dig långt oavsett vad du bestämmer dig för att göra.
Är du intresserad av att söka till ett av Berghs program?
Ta en titt på programmen här och missa inte att börja med arbetsproverna i god tid innan deadline!
Relaterade artiklar
Kursen Place Branding gav Mardin nya insikter och verktyg
Mardin Hêja Baban berättar om kursen Place Branding som han gick på Berghs under hösten 2023.
Pascal använder kursen Place Branding dagligen
Pascal Tshibanda är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun. Här berättar han om sitt jobb och om kursen Place Branding.
Från receptionist till kommunikationsspecialist
Här berättar Annie Hall om sitt jobb och varför en kurs på Berghs i strategisk kommunikation var exakt vad hon behövde.