Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Efter examen: Kristoffer avslöjar Berghs fyra p:n
När Kristoffer närmade sig sin examen från Berghs hade han siktet inställt på en specifik byrå och profilerade sig stenhårt för att matcha den. Profilen visade sig dock fungera för fler - och en dag under praktiken ringde en rekryterare som visade sig vara en "förbenat bra säljare". Idag arbetar Kristoffer som Creative Sales och här delar han med sig av sin berättelse.
I den här artikelserien tittar vi närmare på Berghs alumnistudenter. Vad har de tagit sig för sedan den där dagen då de tog sin examen och klev ut i arbetslivet? Valde de att fortsätta inom den bana de utbildat sig? Hittade de på något helt annat? Vilka jobb har de idag? Och hur ser de tillbaka på sina tid på skolan? Det står tydligt att alla studenter väljer sin helt egna väg och deras banor är lika indivuduella som unika. Det de har gemensamt är dock detsamma: de valde att söka till Berghs.
Kristoffer Thelénius tog examen från programmet Marknadskommunikation (idag kallat Strategisk Kommunikation) 2015. Siktet var inställt på en specifik byrå, men som så ofta annars kom "livet emellan" och en rekryterare gjorde ett riktigt bra jobb. Kristoffer arbetar idag som Creative Sales, en titel som han menar att få förstår vad den innebär och här delar Kristoffer med sig av Berghs fyra P:n
Hej Kristoffer! Kan du berätta om din studietid på Berghs?
”Berghs fem P” - pitch, pingis, party, polare, priser!
Mitt år på Berghs innehöll väldigt mycket av samtliga kategorier, men det starkaste minnet är från det ”enda” pris jag faktiskt var med och vann, Berghsbollen (Berghs årliga fotbollsturnering). Regn, smärta, kärlek.
Hur kändes det när du tog examen, hade du en klar idé om vad du ville jobba med?
Vid examen hade jag redan en klar anställning, men tiden innan dess hade jag många funderingar kring vad jag ville jobba med. Bästa tipset jag fick under den här tiden var att det faktiskt alltid går bra att ångra sig i efterhand. Testa, känn efter och korrigera val efter behov. Det var en avslappnande tanke.
Hur förlöper nu ditt första år efter examen?
Det har varit ett år med en hel del jobb och inte alls så många återseenden av sköningar som jag skulle ha önskat. Det är nog första reflektionen efter ett år, att man borde lyfta blicken från datorskärmen lite mer och ta sig ut för en spontan kaffe eller något annat härligt.
Idag är du anställd på NS Ventures som Creative Sales. Hur gick det till när du fick det jobbet?
Jag hade siktet inställt på en specifik byrå och försökte profilera mig lite för att vara attraktiv för anställning där. Den profilen var tydligen helt okej även för andra företag och en dag, mitt i praktikperioden, kom det ett samtal från en rekryterare. Jag var inställd på att arbetsmarknaden skulle vara stenhård, så oundvikligen blev jag smickrad av ett erbjudande så tidigt. Såhär i efterhand kan jag bara säga att rekryteraren var en förbenat bra säljare.
Vad är det roligaste med det?
Creative Sales är en titel som få förstår, vilket är humor i sig själv. Rollen handlar i stora drag om att på olika sätt skapa kommunikation (creative) i syfte att skala upp och underlätta försäljningen (sales). Det roligaste är att vara marknadskommunikatör mitt i en säljavdelning och med NS Ventures få vara med och skapa strukturer i flera olika bolag samtidigt.
Vad är det mest utmanande?
När man jobbar med ett gäng karate-rutinerade entreprenörer är det svårt att inte bara hänga med i stormvinden som är en arbetsdag. De mest utmanande för mig är att stå fast, arbeta strukturerat, prioritera, delegera och komma ihåg att jag förhoppningsvis anställdes för att jag skulle vara lite annorlunda.
Hur har dina studier på Berghs hjälpt dig i ditt arbetsliv idag?
För mig är det mycket av studierna som jag har nytta av varje dag. Studierna på Berghs ligger väldigt nära arbetslivet överlag. Med min humor händer det såklart även att jag kämpar mig fram till tillfällen då jag kan säga: ”the secret to retail is in the detail.” Bättre än så blir det inte.
Vilka är dina bästa tips till dem som ska söka till Berghs i vår? Kan du minnas hur du själv tänkte under våren med arbetsproverna?
Några oldies but goldies men: börja i tid, ha bollplank (gärna flera) och skriv som du vill skriva, inte som du tror att någon vill läsa. Glöm inte heller bort att det är ett arbetsprov för dig som söker också. Om det inte känns roligt att göra provet så kommer det inte heller vara roligt att sedan arbeta med det dagligen. Själv lurade jag in ett helt gäng med vänner i en fokusgrupp med mål att såga mitt prov så mycket som möjligt. De var hårt, men lärorikt. Vi är fortfarande vänner.
Är du intresserad av att söka till ett av Berghs program?
Ta en titt på programmen här och missa inte att börja med arbetsproverna i god tid innan deadline!
Relaterade artiklar
Kursen Place Branding gav Mardin nya insikter och verktyg
Mardin Hêja Baban berättar om kursen Place Branding som han gick på Berghs under hösten 2023.
Pascal använder kursen Place Branding dagligen
Pascal Tshibanda är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun. Här berättar han om sitt jobb och om kursen Place Branding.
Från receptionist till kommunikationsspecialist
Här berättar Annie Hall om sitt jobb och varför en kurs på Berghs i strategisk kommunikation var exakt vad hon behövde.