Denna artikel är lite äldre! Här hittar du vårt aktuella kursutbud.
Efter examen: Lina slåss med tiden för att nå magiska resultat
En sucker för planning. Så beskriver Lina Bergman, som 2012 tog sin examen från Berghs, sig själv. Idag arbetar hon med PR men minns med värme tiden på Berghs, då myten om att studenterna förvarar tandborstarna i skåpen inte låg alltför långt ifrån sanningen.
Att Berghs studenter lyckas bra efter sin examen är ett faktum. Fler än 95% av Berghs alumnistudenter har de facto ett jobb sex månader efter avslutad utbildning på Sveavägen i Stockholm. Men vad menas egentligen med “att lyckas” och vilka typer av stigar är det våra studenter väljer att trampa sig fram på?
I den här artikelserien, “Efter examen”, har vi intervjuat en rad alumnistudenter om vad som hände efter att de tagit sin examen från Berghs. Vi får höra om deras coola, roliga, ovanliga, avancerade eller på något annat sätt imponerande jobb och ta del av deras bästa tips på hur man bäst ska börja sin bana mot sitt eget drömjobb - en bana som ter sig olika för alla olika studenter men har ett gemensamt startskott: de sökte till Berghs.
Lina Bergman tog sin examen från Berghs program Marknadskommunikation, idag kallat Strategisk kommunikation, 2012. Idag arbetar hon med PR på MSLGROUP och här minns hon tillbaka sitt år på Berghs.
Kan du berätta om din studietid på Berghs?
Jag kom in på Berghs när jag var 20 år gammal, och det var som att en helt ny värld öppnade sig för mig, en värld med spännande varumärken, ett fantastiskt kontaktnät, vänner för livet och en ljus framtid i världens roligaste bransch. Vi bodde mer eller mindre på skolan och internskämtet om att vi hade våra tandborstar i skåpet för att vi sov på skolan var inte långt ifrån sanningen under perioder.
Mitt starkaste minne från året var när jag tillsammans med min examensgrupp vann priset för bästa examensprojekt för vår kampanj ”Världens roligaste present” för nöjeskoncernen Parks & Resorts. Nästa nypa sig i armen tillfälle var när kampanjen vi jobbat så hårt för gick live utanför Berghs väggar, det var stort!
Hur kändes det när du tog examen, hade du en klar idé om vad du ville jobba med?
Tiden på Berghs går så himla fort och var nästan över innan den hade börjat. Jag var och förblir en sucker för planning och kreativa processer men bestämde mig för att prova på det som dök upp, och hann med både PR för modevarumärket Rodebjer och frilansande som planner för reklambyrån DGB mitt första år efter examen.
Idag är du anställd på MSLGROUP Sverige som PR-konsult. Hur gick det till när du fick det jobbet?
Jag blev rekommenderad för tjänsten genom en person i mitt kontaktnät jag gick på Berghs med och fick en bra magkänsla för byrån, så jag tackade ja.
Vad är det roligaste med det?
MSLGROUP är en PR- och kommunikationsbyrå̊ med hjärtat inom effektiv konsument- och marknadskommunikation med fokus på engagemang, kreativitet och resultat från analys och strategi till genomförande och utvärdering. Bredden och genomslagskraften detta innebär, och alla fantastiska varumärken vi jobbar med passar mig väldigt bra.
Vad är det mest utmanande?
Jag tror att ekvationen tid kontra att nå magiska resultat är utmaningen, men också charmen och det som pressar oss att bli ännu bättre, för de flesta i vår bransch idag. Det går fort men det är roligt.
Hur har dina studier på Berghs hjälpt dig i ditt arbetsliv idag?
Tiden på Berghs har varit ovärderlig att ha med mig i arbetslivet såväl kunskapsmässigt som kontaktnätsmässigt. Även om verkligheten ute hos kunderna och på byråerna inte alltid har hunnit ikapp det skolan lär ut så kan jag tydligt se att utvecklingen har gått åt precis det håll som Berghs spåkula siade redan 2012. Det känns fint att ha en skola som Berghs i ryggraden.
Vilka är dina bästa tips till dem som ska söka till Berghs i vår?
Prestationsångest och att försöka ”göra rätt” kommer aldrig leda någonstans, så försök att ha kul med arbetsproverna även om det kan kännas som att det är på liv och död och leverera kvalitet utefter din egen förmåga. Det är ju program där man ska lära sig om kommunikation trots allt, inte för personer som redan kan allt. Då skulle man ju inte behöva gå på skolan alls, eller hur?
Relaterade artiklar
Kursen Place Branding gav Mardin nya insikter och verktyg
Mardin Hêja Baban berättar om kursen Place Branding som han gick på Berghs under hösten 2023.
Pascal använder kursen Place Branding dagligen
Pascal Tshibanda är kommunikationsdirektör i Botkyrka kommun. Här berättar han om sitt jobb och om kursen Place Branding.
Från receptionist till kommunikationsspecialist
Här berättar Annie Hall om sitt jobb och varför en kurs på Berghs i strategisk kommunikation var exakt vad hon behövde.