Artiklar

Manjuli kombinerar sin kreativitet med passion för förorten

Jag är uppvuxen på röda linjen, Norsborg och för mig kändes kommunikations­branschen så långt ifrån min vardag.

"Jag är uppvuxen på röda linjen, Norsborg och för mig kändes kommunikations­branschen så långt ifrån min vardag. Intresset för branschen har alltid funnits, men det var/är inte många som kom från förorten som syntes och hördes. Genom viktiga organisationer som Changers Hub fick jag upp ögonen för branschen men också representation!" Efter året på Berghs får Manjuli idag kombinera sin kreativa och strategiska förmåga med sin passion för förorten.

Hej! Vad heter du och vilket program studerade du?

– Jag heter Manjuli Ranasinghe och jag gick programmet Growth Marketing 22/23.

Hur såg vägen ut till Berghs?

– Jag är uppvuxen på röda linjen, Norsborg och för mig kändes kommunikations­branschen så långt ifrån min vardag. Intresset för branschen har alltid funnits, men det var/är inte många som kom från förorten som syntes och hördes. Genom viktiga organisationer som Changers Hub fick jag upp ögonen för branschen men också representation! Trots det så tog det tid innan jag sökte till Berghs, pluggade ekonomi på vägen men det kändes inte tillräckligt givande för mig. Jag började känna av gapet mer och kände att jag ville vara en del av förändringen av branschen och representera andra som mig, en brun tjej från förorten, i stora rum!

Vad jobbar du med?

– Nu jobbar jag som Growth Marketer och kreativ strateg på Värmeverket! Har hamnat på min drömplats där jag får kombinera min kreativa och strategiska förmåga med min passion för förorten.

Hur ser en arbetsdag ut för dig?

– Värmeverket består av community, utbildning och kultur, vilket innebär en stor variation på arbete. Det krävs därför att jag är snabbtänkande, kreativ och kan hantera flera projekt på samma gång. Min arbetsdag är därför inte den andra lik. Inför uppstart av projekt jobbar jag mycket på konceptutveckling, research och planering av den digitala marknadsföringen. När projektet är i gång behöver jag oftast ta många strategiska beslut on the go. I min roll ansvarar jag för Värmeverkets digitala marknads­föring, exempelvis nyhetsbrev, SoMe och sammarbetspartners, vilket innebär att jag jobbar nära våra partners och har mycket kundkontakt. När projekten är slut så analyserar jag data och resultat som exempelvis ads, organiskt innehåll, biljettförsäljning. Utöver min roll har jag fått möjligheten att utveckla operativa strukturer för organisationen. 

Vad har du för förväntningar på ditt nya jobb?

– Att fortsätta och få vara en del av att ändra den kreativa branschen genom representation. 

Dela med dig av ett starkt minne från Berghs!

– Examensdagen! Kändes så sjukt hur snabbt hela Berghsresan gick, trots det så hann man lära sig så himla mycket. Minns att man kände sig nervös inför framtiden, men att veta att branschen kommer vara fylld med massa grymma kommunikatörer som man känner kändes skönt.

Har du något tips till blivande studenter som kämpar med att hitta jobb?

– Att fortsätta vara ödmuk och påminna sig själv om att alla sitter i samma sits just nu på grund av omständigheterna i världen. Dra i alla kontakter som ni knutit an under Berghs – föreläsare till kompisar från olika program!