Mathilda jobbar med sin passion efter designutbildningen på Berghs
“Jag lärde mig i princip allt jag kan idag”, säger Mathilda Boalawong om heltidsprogrammet Communication Design på Berghs. Här berättar hon om utbildningen och steget in i yrkeslivet.
Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Hej! Jag heter Mathilda Boalawong och jobbar som grafisk designer på en designbyrå som heter BAS ID.
Du gick heltidsprogammet Communication Design hos oss 2019/2021. Varför valde du den utbildningen?
– Jag har alltid varit intresserad av visuellt tillfredsställande saker, men ingen i min närhet har haft ett kreativt yrke och ingen av mina kompisar valde den typen av bana heller. Men av en ren slump hittade jag en utbildning i grafisk design på universitetet och började där. Den var dock väldigt teoretisk och passade inte mig alls. Under den perioden hörde jag talas om Berghs och då kändes Communication Design som det naturliga valet för mig.
Vad fick du med dig från utbildningen?
– Innan jag började hade jag knappt någon aning om vad yrket grafisk designer faktiskt innebar. Så jag lärde mig i princip allt jag kan idag. Både rena skills inom hantverket men också hur man bygger koncept, hur man jobbar med strategi och hur branschen ser ut.
Hur kunde en typisk vecka på utbildningen se ut?
– Vi läste ofta flera kurser samtidigt. Så under en vecka hade vi alltid någon föreläsning, handledning eller presentation. Men mycket av tiden satt vi också tillsammans i klassen och arbetade med våra projekt.
Fick du någon aha-upplevelse?
– Förmodligen 1000 stycken! En stor del av utbildningen handlar om strategisk design – något som känns självklart för mig idag när jag jobbar. Men när jag började utbildningen tänkte jag nog mest att saker skulle se bra ut. När jag lärde mig att bygga design utifrån en insikt blev det både enklare och resultatet blev starkare.
Vad var roligast under utbildningen?
– Människorna och gemenskapen. Generellt är folk väldigt engagerade och ger verkligen det lilla extra både utbildningsmässigt men också socialt.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
– Så olika! Det kan vara allt från att skissa på ett nytt koncept till att uppdatera en design vi gjort tidigare, till att sitta tillsammans med en inredningsarkitekt och se något som jag ritat komma till liv i ett fysiskt rum. Ibland illustrerar jag och ibland pillar jag med detaljarbete.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Att jag på daglig basis får arbeta med någonting som jag tycker är roligt. Man spenderar ändå 40 timmar i veckan på sin arbetsplats, så att det känns roligt är väldigt viktigt för mig. Ibland slår det mig att jag faktiskt är “på jobbet”.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Att inte vara feg! Kasta ut lite krokar hela tiden. Det är mycket enklare att höra av sig efter något år om du tidigare sagt några ord till en person efter en föreläsning eller liknande.
Vad skulle du säga till någon som funderar på att söka Communication Design?
– Sök! Och ta ut svängarna i ditt arbetsprov. Ett bra tips som jag fick var att verkligen visa vem jag var och att inte tänka på vad Berghs skulle vilja se. Det lyser verkligen igenom när den som har gjort arbetsprovet har haft kul och känt sig inspirerad på vägen.
Fotograf: Johan Tunebjer, BAS ID
Relaterade program
Communication Design
Communication Design är utbildningen för dig som vill utveckla dina visuella talanger.
Art Director/Copywriter
Art Director/Copywriter är ett tvåårigt program inom reklam och kommunikation som riktar sig till dig som älskar att väcka känslor och lösa problem.
Relaterade artiklar
Vad gör en grafisk designer?
Typografi, motion design, design thinking, förpackningsdesign, visuella identiteter - ingen fara om du inte har någon koll på dessa begrepp – när du är utbildad inom grafisk design så sitter dessa som ett rinnande vatten.
Designstudenterna utmanar Rydbergs med nya förpackningar och smaker
På kursen ‘Förpacka varumärket’, som ingår i Communication Design programmet, får studenterna möjlighet att arbeta med en designbyrås befintliga varumärken.
Att söka till Berghs - hur och varför?
Berghs nyckel till framgång är att vi jobbar så nära branschen, speciellt med tanke på valet av föreläsare och deras dagsfärska kunskap.