Kursen Art Direction förändrade Algots syn på kreativitet
Vad innebär det att vara kreativ och hur hanterar du svackor då du inte kommer på några idéer? Det och mycket annat lärde sig Algot Runhall på Berghs kvällskurs i Art Direction. Här berättar han om utbildningen och vad han fick med sig.
Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Algot Runhall och bor i Stockholm! Jag ägnar mig främst åt grafisk design i alla möjliga former, då olika projekt baseras på vad folk behöver hjälp med. Det är alltså (kanske underförstått) frilansarbete jag ägnar mig åt, även om jag för närvarande också har ett dagtidsjobb inom detaljhandel. Finns det inget uppdrag att göra åt andra en viss vecka vill jag ändå pyssla. Då blir det att göra ett fiktivt case eller något mer hands on, typ brodera. Mycket tid läggs också på renovering och att lära känna staden då jag är hyfsat nyinflyttad från Umeå där jag gick ut programmet Digital medieproduktion i våras.
Att ägna mig åt frilansande var aldrig egentligen min plan. Folk frågade om illustrativ hjälp under studietiden i Umeå och med någon slags snöbollseffekt har projekten helt enkelt staplats på. Det slutgiltiga målet är däremot att ta sig in på en arbetsplats med varierande projekt, såsom en design/kommunikationsbyrå.
Under hösten 2024 gick du kvällskursen Art Direction. Vad var det som fick dig att söka denna kurs?
– Vi satt ett gäng och diskuterade framtidsplaner med den ansvarige 3D-läraren i Umeå. Någon nämnde den här kursen, läraren kollade på mig och sa något i stil med, “Du ritar ju inte bara utan går runt och lägger dig i vad alla andra gör hela tiden och oftast blir det bra.” Då sa någon annan, “Det låter som en art director”. Själv vet jag inte om det stämmer, men efter att ha kollat in kursen lite närmare tyckte jag att den lät som en rimlig påbyggnad på plugget, eftersom det inte endast är knåpandet som är kul utan även idéerna.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Jag har lärt mig att se på kreativitet annorlunda, och att man kan vara minst lika stolt över ett slutresultat efter att ha raderat det man initialt gillade mest. Vad gäller kreativitet ser nog många på det som något man har/inte har. Men via kursen har jag nu fattat att de gånger jag känner mig låg på kreativitet beror det på något annat än att man bara “blivit okreativ”. Känner man sig fattig på idéer kanske man har förlitat sig på att man bara “har kreativitet” för länge och inte samlat intryck & inspiration från annat håll.
Det är en bra lärdom!
– Ja, den insikten har lett till drastiska förändringar i hur jag faktiskt jobbar. Istället för att sitta och plugga in kortkommandon till illustrator (vilket också har sin poäng) har jag vågat ägna mig åt helt andra grejer och försökt lita på att idéerna kommer när de kommer. Ett exempel: Den senaste tiden har jag inte målat så mycket utan broderat kuddar och byggt möbler. Hipp som happ har dessa aktiviteter skapat idéer man kan flytta in i grafisk formgivning som jag aldrig hade kommit på annars. Då har man nyttjat nya vägar av kreativitet.
Hur var lärarna?
– De ansvariga lärarna var grymma – kunniga och trevliga i precis rätt kombo. Gästlärarna var även de grymma på sin spetskompetens, men eftersom varje gästlärare representerade sin spetskompetens så tydligt kunde det vara ganska olika mellan eleverna vilka man tyckte var intressanta. Vissa blev ganska fort “crowd favorites” ändå.
Vad tycker du var roligast eller mest lärorikt på utbildningen?
– Hur fritt vårt projekt var. Att ha ett projekt som är så stort och öppet för tolkning är alltid skrämmande och lite surt de första dagarna, men riktigt kul när man väl kommit igång. Projektet var förstås helt och hållet gruppens ansvar att bossa över, som planering av tid, bredd och insats. Även om vi i rent formell mening studerade har jag aldrig ägnat mig åt studier som känts så lite som studier. Om man som jag kommer till Berghs precis efter universitetet kan det kanske vara en eggande tanke.
Har du fått användning av det du lärde dig?
– Kursen har förändrat hur jag tänker kring vissa kreativa processer. Bortsett från det jag nämnde om kreativitet i en tidigare fråga har jag inte hunnit använda lärdomarna så mycket än. Kursen gav mig mer självsäkerhet, det kändes som att branschen kom närmre då jag pratade med folk som var i den, det tror jag att jag kommer att få användning av. En framstående erfarenhet var att få jobba på ett riktigt case, det har gjort att jag känner mig mindre nervös inför att försöka nå mitt mål (som tidigare nämnt ett jobb på byrå eller liknande). Målet känns närmre helt enkelt och inte fullt så skrämmande som innan.
Hur kan en dag på ditt jobb se ut?
- Dagtidsjobbet: Här sköter jag främst företagets internethandel som kretsar kring tillbehör för elbilar. Ibland händer det att jag får bygga ihop en variant av laddkabel som inte finns normalt sett, då får man jobba lite med händerna och låtsas att man kan något om el, det är ganska skoj.
- Frilansande: Efter jobbet kan jag komma hem till en annan mer kreativ uppgift. De senaste har kretsat kring album-bilder till Spotify och merch till event, varav jag har haft mycket kreativ frihet på den förstnämnda och ganska lite på den andra. Båda har sina poänger då det ger utrymme för mer eller mindre kreativt “tjäbbel” med sig själv.
Vad är det bästa med ditt jobb?
- Dagtidsjobbet: Vi är ganska få anställda på mitt jobb, därför händer det att de andra ger mig uppgifter baserat på att de vet om mina intressen, vilket är väldigt schysst. Det kan vara att måla om alla ikoner till hemsidan eller arbeta fram skisser på potentiella produktändringar för en nylansering av en produkt. Det sistnämnda, som kan beskrivas som “påbyggnad av redan befintlig produktdesign” har visat sig vara väldigt kul, och väldigt svårt. Inte alls något jag har haft erfarenhet av innan, men nog så intressant att applicera andra design-tänk strategier på.
- Frilansande: Det roligaste är bredden av arbeten som kan slängas åt ens håll. Det ger otippade insikter om saker man aldrig trodde att man skulle kunna, som till exempel när (veckodag och tid) det är strategiskt lämpligt att släppa sin låt, som artist på Spotify. Man måste anpassa sig till uppgift och kund en hel del, vilket ofta blir lärorikt och en stor del av utmaningen.
Och vilka är utmaningarna?
- Dagtidsjobbet: Att sitta still länge är svårt, vilket har resulterat i att jag nu gör en helt onödig mängd armhävningar varje dag för att göra av med energi fort. Att hålla sig från att kludda på saker är också svårt, annars är det toppen!
- Frilansande: Den ständiga dialogen med kunden om designval består alltid av svåra avvägningar. Att begära nog med pengar för arbetet är också svårt. Detta är förstås ämnen som diskuterats in i leda, ändå är de så påtagliga i stunden att jag inte kommer på något svar bortom dessa frågor.
Vilken kurs passar dig?
Berghs erbjuder ett stort kursutbud inom många ämnesområden. Det finns både kurser i våra lokaler i Stockholm och på distans.
Välj kurs här!Något tips för att hitta ny inspiration?
– Våga ha lite tråkigt längre stunder på dagen, då händer det att hjärnan får panik och spinner på tills den kommit på en otippad idé. Få inte panik om inga idéer kommer, det är väl ok att sitta och måla något riktigt o-originellt medan man väntar på en bra idé.
Har du något karriärtips du vill dela med dig av?
– Om du vill börja frilansa, var vaksam på ifall folk i din närhet behöver hjälp med saker. Initialt är det då lätt att få en uppgift men svårt att ta betalt. Gör man detta några gånger däremot har förhoppningsvis dina bekanta nämnt dig och så rullar det på allteftersom. Att försöka skaffa en ordentlig webbplats och kanske till och med visitkort är inte heller fel.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Gör det, det var mycket lärorikt. Se även till att inte ha allt för mycket annat planerat under kurstiden. Det är verkligen en kurs jag tror blir roligare ju mer man går in för den. Vissa gästföreläsare kommer med otroligt nischad kunskap men bara en gång, så missa inte föreläsningar och håll dig frisk!
Här hittar du Algots portfolio och mer information om kvällskursen Art Direction.
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Linn återfann sin kreativa låga på illustrationskursen
Häromåret gav Linn Stålberg Pirzadeh sig själv en julklapp – att ta reda på hur hennes sätt att illustrera såg ut. Här är hennes berättelse.
"Psykologisk trygghet är så viktigt i en kreativ process"
I höstas gick arkitekten Johan Olsson kursen Kreativt ledarskap. Här berättar han om sitt jobb och hur de nya kunskaperna kommer till nytta.