Kursen Growth Marketing gav Andreas nya insikter och tankesätt
Andreas Magnusson arbetar som marknadsansvarig på E-TRON AB. Här berättar han om sitt jobb och kursen Growth Marketing som han gick på Berghs under hösten 2021.
Hej! Vem är du och vad jobbar du med?
– Jag heter Andreas Magnusson, bor i Stockholm och arbetar som marknadsansvarig på ett elfordonsföretag som heter E-TRON AB. Jag började min tjänst här i september 2019 så jag är nu inne på mitt tredje år.
Vad har du för bakgrund?
– Innan det arbetade jag ca 3 år med marknadsföring på ett företag som säljer och hyr ut lite mer avancerade massagefåtöljer till företag som ett friskvårdsverktyg.Jag har tidigare även haft en lång period där jag startat upp egna verksamheter inom olika branscher. Men nu är det rätt skönt att kunna fokusera på mitt favoritområde och slippa allt annat som har med driva eget företag att göra. Men man ska aldrig säga aldrig. En gång entreprenör, alltid entreprenör.
Du gick distanskursen Growth Marketing hos oss under hösten 2021. Vad var det som fick dig att söka till just denna kurs?
– Jag har länge arbetat med webb och SEO/SEM, men jag ville bli bättre på att strukturera mitt arbete och få nya insikter och tankesätt.
Vad har du fått med dig från kursen?
– Det är främst ett lite ändrat tankesätt måste jag säga. Just nu arbetar jag på en arbetsplats där jag i dagsläget inte kan använda den fulla potentialen med Growth Marketing, men ändå rätt mycket av den. Men kunskap bär man ju alltid med sig så vem vet hur framtiden ter sig.
Hur var lärarna och hur var det att plugga på distans?
– Lärarna arbetar dagligen med Growth Marketing, utöver att hålla i de här kurserna, vilket jag tycker är en viktig aspekt för kvaliteten på utbildningen. För min egen del föredrar jag vanligtvis att träffas IRL. Det här var min första distanskurs någonsin, men jag tycker faktiskt att det funkade väldigt bra att läsa på distans.
Vilken kurs passar dig?
Vi erbjuder ett stort utbud av kurser inom många ämnesområden och på olika nivåer. Det finns både kurser i våra lokaler och på distans. Frågor? Chatta gärna med oss!
Så är det att läsa en kurs på BerghsBerätta om hur en dag på ditt jobb kan se ut!
- Arbetsdagen inleds alltid med att kolla av mailen. Främst för att se om det kommit in nya intresseanmälningar från vår webbplats.
- Efter det går jag igenom Google Analytics för att se besöksstatistik m.m. samt Salespanel för att se vilka som har besökt vår webbplats.
- Förutom att marknadsföra vår webbplats www.etron.se så startade jag även en nyhetssajt, www.elfordon.se, när jag började här. På den webbplatsen lägger jag dagligen upp handplockade nyheter från olika tidningar inom vårt område. Så det blir en del skannande av nyheter varje dag som ska publiceras där.
- Sen så kan mina arbetsdagar se lite olika ut beroende på vad som är på gång. Förutom det strategiska samt att sköta vår SEM/SEO så fotar och filmar jag samt skapar allt marknadsföringsmaterial som t.ex. annonser och foldrar själv. Så jag är väl en liten enmans-reklambyrå kan man säga.
Vad är det bästa med ditt jobb?
– Det är variationen och att företaget är litet till antalet anställda. Det gör att beslutsgången blir snabb och jag får en fullständig överblick över hela verksamheten.
Vad tycker du var mest intressant på kursen?
– Allting faktiskt, eftersom alla delar måste samspela för att ge resultat.
Hur har du fått användning av det du lärde dig?
– Även fast jag idag inte kan utnyttja fulla potentialen med Growth Marketing på min arbetsplats så finns det en massa delar jag har kunnat applicerat på mitt dagliga jobb. Innan låg fokus i stort sett bara på att driva trafik och mäta utfallet/konverteringar. Kursen har fått mig att lägga mer vikt vid allt som händer däremellan.
Har du något studie- eller karriärtips du vill dela med dig av?
– Ja, välj inte yrke efter status eller lön. Välj yrke efter vad som faktiskt intresserar dig. Är man intresserad av något suger man upp kunskap som en svamp. Jag tycker att det bästa sättet att börja är att lära sig själv – om det är möjligt. Bygg upp en grundnivå av kunskap på egen hand inom området. Känner du fortfarande lusten att vilja lära dig mer efter det, då hoppar du på en utbildning. Då kommer du få ut maximalt resultat av utbildningen och samtidigt älska det du gör.
Bra tips! Har du levt som du lär?
– Jag har under min livstid arbetat med alla delar: Det jag upplevt som tvingande, det jag älskat och det jag tyckt har varit roligt och intressant. Det som varit tvingande gjorde att jag fick ångest att åka till arbetet. Det jag älskat gjorde att jag slutade älska det när det gick från hobby till business. Det som varit hållbart i längden är det jag tyckt varit roligt och intressant.
Hur håller du dig fortsatt uppdaterad inom ämnet Growth Marketing?
– Jag följer ett antal intressanta personer och grupper på LinkedIn och Facebook samt prenumererar på nyhetsbrev. Kanske inte så mycket inom just Growth Marketing utan mer åt SEO/SEM hållet. Några jag kan nämna är Grow with Ward, Pineberry, Tony Hammarlund, Magnus Bråth och Top Dog.
Vad skulle du säga till någon som också funderar på att läsa denna kurs?
– Läs den! Men se till att ha grundläggande kunskaper inom bland annat SEM och Google Analytics innan för att få ut maximalt av kursen.
Låter detta som något för dig? Läs mer om kursen Growth Marketing här.
Relaterade artiklar
Experternas första jobb i branschen
Erfarna, kompetenta och framgångsrika är tre ord som gemensamt kan beskriva Berghs kursansvariga, men alla har de såklart varit nybörjare en gång i tiden.
Vårens dagkurser på Berghs
Fyll på med kunskap, utöka ditt nätverk och få ny energi. Här hittar du listan med de utbildningar du kan läsa på dagtid i vår.
Karriärtips från Berghs kursansvariga
Våra lärare delar gärna med sig av sin kunskap. Här hittar du karriärtips från några av dem.